Pocket & Prassel 2.0

Vilken genre är du mest förtjust i?

Fantasy, helt klart. Jag kan läsa det mesta men fantasy är absolut min favorit. Science Fiction, i stil med Artemis Fowl, gillar jag också. Skräck läser jag gärna oxå, har en del Stephen King men annars har det inte blivit så många böcker i den genren. Om det gör någon skillnad så är väldigt fascinerad av Japan.
  

Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?

Jag måste (tyvärr) säga att jag inte har någon favoritförfattare. Men några jag tycker om är J.K. Rowling (har alla Potter-böcker), C.S. Lewis (har alla Narnia-böcker), Barb & J.C. Hendee (har de två första böckerna i serien Noble Dead), Carrie Vaughn (har de två första böckerna i serien Kitty), Alexander McCall Smith (har de två första böckerna i serien Damernas detektivbyrå).

  

Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?

Charlaine Harris, Michelle Bardsley, Nick Perumov... svårt att komma på några så här på rak hand. Överraska mig!

  

Vilken genre vill du absolut inte läsa?

Kan inte namnet för den, men typ Franz Kafkas Processen. Snälla, gulliga INGEN sån bok! Helst inga faktaböcker heller.

  

Vilken författare vill du absolut inte läsa?

Stieg Larsson, Franz Kafka, Jan Guillou.

  

Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det - och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?

Kan inte komma på någon...

  

Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något utbyte?

Självklart!

  

Läser du andra språk än svenska?

Läser (minst) lika mycket på engelska som på svenska. Tyska går också bra, plus danska och norska.

  

Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?

Dricker inget av det.

  

Vilken slags godis gillar du?

Det mesta. INTE lakrits, mörk choklad eller salt. Vingummi är annars en favorit och all annan choklad.

  

Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?

Absolut, bortsett från yoghurtdoppade jordgubbar eller starka grejer.

  

Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk...)?

Nja... inget att bry sig om.

  

Annat som du vill lägga till..?

Även om jag har en bok på svenska så läser jag den gärna på t.ex. engelska om det är orginalspråket.
Frågor går lika bra här i kommentarer som till min mail [email protected]


Kommentarer
Postat av: Anonym

kul med en blogg om böcker! Men varför vill du inte läsa Stieg Larsson? Hans böcker är ju riktigt bra!

2008-08-14 @ 20:11:29
URL: http://tezzili.blogg.se/
Postat av: Snöfrid

Tack :)

Min farsa läste nån av hans böcker och det jag läste på baksidan lät inget vidare. Sen när farsan berättade lite mer om den och gav sitt utlåtande så bestämde jag mig helt enkelt för att det inte lät som nåt för mig. Hans böcker tilltalar mig helt enkelt inte. Men smaken är som baken, tur att andra gillar dem. ^^

2008-08-14 @ 20:36:26
Postat av: snowflake

Fem språk, lyckliga du! Tysk litteratur kommer ju nästan aldrig till Sverige.

Jag gillar inte heller Stieg Larsson, sen må Lisbeth Salander vara en hur fantasisk person som helst, det är inte värt att masa sig igenom 500 sidor för henne ändå.

2008-08-16 @ 09:22:59
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com/
Postat av: Snöfrid

snowflake: Nej, det är lite sorgligt att det inte finns så mkt böcker på tyska. De jag har har jag varit tvungen att köpa när vi åkt till Tyskland.

Har läst tyska sen sjuan och när det gäller danska och norska så har vår familj alltid åkt till de länderna minst en gång per år, så man har väl fått en fördel där :P

Haha, nä du har så rätt. Kan inte förstå vad folk ser i Stieg Larssons böcker som skulle vara såå fantasktiskt...

2008-08-16 @ 13:13:35
Postat av: Hemlig bokvän

Vill bara berätta att jag är din hemliga bokvän.

2008-08-20 @ 18:38:40
Postat av: Snöfrid

Hemlig bokvän: Oki, bra att veta ^^ s

2008-08-20 @ 20:26:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0