Bokfemman - filmatiseringar

Tänkte jag skulle testa den hyperpopulära Bokfemman. Ni får ursäkta om jag skriver som en kratta men skyller på att detta är min första Bokfemma. Allt eller inget, here goes nothing...

Harry Potter and the Philosopher's Stone av J.K. Rowling
Tyckte verkligen om denna, både som bok och film. Var lite osäker på Daniel Radcliffe som Harry Potter först men han visade sig passa utmärkt i rollen och jag kan int komma på nån skådespelare som skulle kunna göra den bättre. Men jag skulle rekommendera att läsa böckerna innan filmer, de är ju trots allt "orginal".

Harry Potter and the Chamber of Secrets
av J.K. Rowling
Även denna mkt bra filmatisering av boken. Gillar bilden av baskilisken.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
av J.K. Rowling
Vad kan jag säga, gillade denna oxå. Härlig skådespelare till rollen som Sirius Black. Måste förresten nämna att jag älskar Tom Felton som Draco Malfoy, han är som gjord för rollen. Den elaka glimten i ögat och det hånfulla skrattet, han stämmer så bra överens med min syn på Draco att det nästan är läskigt.

Harry Potter and the Goblet of Fire
av J.K. Rowling
Denna film blev oxå lyckad men det är ändå nåt som börjar kännas fel här. Ett par saker som jag tycker skulle vara med hoppas över. Så som när han ska "slåss" mot en drake (strax efter att Rita Skeeter lyckas ta en bild på Hermione när hon slänger sig om halsen på Harry...), jag tycker de hoppar över en del scener där. Kan int förklara så bra men läs boken och jämför så förstår ni.

Harry Potter and the Order of the Phoenix
av J.K. Rowling
Här går det till stor del åt skogen. Den här boken är omkring dubbelt så lång som de tidigare böckerna i serien men regissören beslutar sig trots det för att ge filmen samma tidsomfattning. Detta förstör filmen nästan helt. Massa scener som borde vara med hoppas över, det är som om man har tagit ett par kapitel i början, några i mitten och sedan det sista och lagt ihop dem. En ren massaker! Jag har läst boken och hade ändå svårigheter att förstå vad som hände. Nä, denna filmatisering blev mest bara en massa lösa trådar som trasslades ihop istället för att rullas ihop till ett nystan.

Böckerna är underbara men från och med fjärde filmen börjar det gå utför. Jag hoppas verkligen de rättar till sina misstag i film nummer sex.

Kommentarer
Postat av: Pi

Vem är det som spelar Sirius? Det har jag glömt.

2008-01-29 @ 17:07:46
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Erika

Jag har sett de fyra första Harry Potter-filmerna, som jag tyckte var br,m och har idag lånat hem den femte från biblioteket där jag jobbar. Ska bli spännande att se!

Pi: Är det inte Gary Oldman?

2008-01-29 @ 17:10:59
URL: http://bockermedmera.blogspot.com
Postat av: Snöfrid

Jo, det stämmer. Sirius spelas av Gary Oldman. :)

2008-01-29 @ 19:41:15
Postat av: Pi

Då kan det ju inte bli annat än bra. Rickman och Oldman i samma film. Wonderful!
Jag får ta och låna hem femman jag med. Har inte sett den ännu.

2008-01-30 @ 09:29:22
URL: http://gemen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0