Förändringar på ingång

Har beslutat mig för att ändra om här på bloggen. Ska bl.a. skapa en kategori med övriga böcker, så här kommer inte enbart handla om fantasy längre. Fast eftersom min favoritgenre är fantasy så kommer bloggen fortfarande vara präglad av denna.

Ska även försöka ändra utseendet en aning. Vill t.ex. ha den ljusare i färgen. Men detta kommer nog tyvärr dröjja ett tag då jag inte kan göra en backup på bloggen för tillfället. Väldigt irriterande.

Tänkte iaf att jag kunde starta med att skriva upp två böcker jag köpte idag. Båda två är av författarinnan Maeve Binchy.


Stjärnklara nätter

Baksidetext: På en liten taverna högt ovanför den grekiska byn Agia Anna möts fyra människor för första gången. Det är Fiona, en ung irländsk sjuksköterska; Thomas, en akademiker från Kalifornien; Elsa, en vacker tyska; och så David, en tyst och blyg engelsman. Fyra främlingar utan något annat gemensamt än att de av olika skäl lämnat sina gamla hem och liv.

Tillsammans med Andreas, tavernans ägare, blir de vittnen till hur ett fartyg i bukten nedanför dem fattar eld och tragedin för dem samman.


Dublin 4

Baksidetext: En kvinna planerar en middagsbjudning för sina societetsvänner. En av gästerna är hennes makes älskarinna.


Den unga flickan lämnar hemmet på landsbygden för att njuta av stadens möjligheter. Och tvingas också lära sig hantera dess baksida med ensamhet och utanförskap.


En studentska ställs inför det totalt omvälvande beskedet att hon väntar barn.


En fotograf återvänder hem från ett behandlingshem för alkoholister, beredd att ta itu med sin förödda karriär och en familj som han svikit.


Dessa böcker påminner mig lustigt nog om en annan bok som jag läste när jag gick i åttan eller nian. Jag hade inte några höga tankar om den när jag började läsa, men efter att jag läst den så var jag helt lyrisk. En av underbaraste böcker jag läst hittills. Letar efter den för tillfället, jag bara måste ha den. Titeln är Broarna i Madison County och författaren heter Robert James Waller. Kommer inte ihåg så bra, men den handlar om en man (fotograf om jag minns rätt) som åker vilse. Han stannar för att fråga om vägen och träffar på så sätt hemmafrun Francesca. Mötet förändrar deras liv, och de blir älskare.

Om ni inte har läst den så rekommenderar jag den varmt. Boken är en upplevelse i sig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0