1000 novels everyone must read

Såg via SF-bokhandeln i Malmö, som lagt ut en lista med 149 böcker du måste läsa inom science fiction och fantasy, att tidningen The Guardian har listat "1000 novels everyone must read". Det ni! Listan är uppdelad i flera underkategorier så som crime, comedy osv. Ska åtminstone kolla igenom science fiction och fantasy när jag känner att jag orkar. Men eftersom böckerna står listade på engelska tror jag inte jag orkar igenom hela listan. Vem vill sitta och kolla upp vad den svenska översättningen heter på närmare 1000 böcker? Inte jag iaf.

Ser ett gäng med böcker som jag äger, men inte har läst ännu. Men självklart finns det böcker jag har läst oxå;

The Chronicles of Narnia av C.S. Lewis (vilka jag har läst för längesedan, men nu läser om igen)

The Discworld Series av Terry Pratchett (läst delar av)

Harry Potter av J.K. Rowling

Dracula av Bram Stoker (läste oxå för längesedan, ska läsas om)

 

Ja, det var de jag kan säga rakt upp och ner att jag har läst. Vilka böcker känner ni igen direkt?


Kommentarer
Postat av: Angelika V

Ja, de du har listat har jag också läst, Terry Pratchetts serie var jag helt galen i under en period!

2009-01-28 @ 23:37:59
URL: http://mrsewenson.blogspot.com/
Postat av: snowflake

Roliga listor, men visst är de väldigt engelskspråkigt dominerade? Jag gjorde sf-listani alla fall, och kom upp i 31 lästa. (+ 8 av författaren om än inte den bok som fanns på listan.)

2009-01-29 @ 23:16:23
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Snöfrid

Angelika: Skoj att vi läser lika. ;) Pratchett serie är verkligen härlig!



snowflake: Ja, verkligen! Saknar en del svenska författare bl.a. :/ Oj... du gillar science fiction alltså? ;D

2009-01-30 @ 20:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0