Bokrecension - I sjunde himlen

I sjunde himlen

G.G. Eliot

14-åriga Ella har aldrig brytt sig om sitt utseende eller varit typiskt tjejig. Hon trivs bäst på fotbollsplanen där hon står i mål i ett pojklag. Men plötsligt har killarna slutat att behandla henne som en i gänget. De stirrar på hennes inte längre fullt så platta bröst och ber om ursäkt om de råkar tackla henne på fotbollsplanen. Ella är inte helt säker på att hon gillar den nya uppmärksamheten men samtidigt är det rätt kul.
Saken blir inte lättare när Ella och hennes bästis Beth bestämmer sig för att gå på en flott välgörenhetsbal och Beths mamma fixar till dem med smink och kläder. Resultatet är fantastiskt! Vad kommer killarna att säga när de får se henne nu? Men egentligen är Ella bara intresserad av vad Adam, som hon verkligen gillar, tycker. Kommer han att gilla den nya Ella? Hon har aldrig varit så nervös inför en fest tidigare…

En roande och lättsam berättelse.
Boken tar upp flera av de typiska problemen när man växer upp som tjej, däribland killproblem. Men de behandlas mer som en utfyllnad eller bakgrund till själva berättelsen om Ella. Tack vare detta går det väldigt fort att ta sig igenom den. Plus det faktum att boken inte är särskilt lång eller svårläst.
Balen Ella och Beth skulle nog vara en dröm som går i uppfyllelse för många tjejer. Uppklädda och sminkade av ett proffs, all uppmärksamhet och i vissa fall beundran från folk runtom. De blir tagna för att vara lite mer vuxna än de verkligen är och tänk att få träffa sin idol, det måste väl ändå vara en dröm? Kanske eller inte… läs boken så får ni veta svaret.
I ungefär vartannat kapitel skriver Ella ner ”Dagens djupa tanke”. Då ges en kort funderare över något som dykt upp under dagen, t.ex. utseendefixering, drömmar eller föräldrar. De fick mig att tänka efter på dessa områden och gjorde läsning lite intressantare och (vågar jag säga) djupare.
Men det är främst en lättsam ungdomsbok och jag rekommenderar den därefter.

Betyg: ***