Bokrecension - Skumma affärer

 

Skumma affärer

Fiona Kelly


Belindas pappa ordnar jobb till Mysterieklubben på ett konferenshotell. Tjejerna ska bo på hotellet och rycka in där det behövs. Holly jobbar i receptionen och Tracy i köket. Belinda blir städerska, vilket hon egentligen inte har något emot, men tyvärr kräver jobbet att hon har uniform: en ljusblå klänning med spetsar. Inte riktigt Belindas stil…
En dag när Belinda ska städa rum 17, finner hon en livlös man på sängen. Han har ett blodigt sår i nacken och det är blodfläckar på överkastet. Belinda rusar i väg för att slå larm och ringa efter en ambulans, men när hjälpen anländer är rum 17 tomt. Av mannen syns inte ett spår och på överkastet finns bara en stor kaffefläck…


En härlig och spännande ungdomsdeckare. Tyvärr räknade jag ut hur allt låg till innan karaktärerna i boken.
Men den är ändå underhållande att läsa och berättelsen fångar läsaren som en spindel fångar en fluga i sitt nät. Ju mer man läser desto mer invirad blir man.
Boken går på ett par timmar. Den är både någorlunda lätt- och snabbläst.
Kanske inget för den vuxne läsaren, men passande för barn och ungdomar som gillar spännande deckare. Främst en deckare för tjejer skulle jag vilja påstå.
Fiona Kelly känns lite som en barnsligare version av Agatha Christie. På ett positivt sätt ska då tilläggas.

Betyg: ****

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh, Fiona Kelly. Jag tyckte aldrig särskilt mycket om Mysterieklubben, men det var bara för att den innebar slutet på min favoritserie Deckargänget, då Holly (eller var det Miranda?) flyttade till en ny stad - och startade Mysterieklubben. Jag sörjde Deckargängets splittring i flera månader...

2009-03-31 @ 18:29:44
URL: http://enboktokstankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0