Emotionell litteratur

Nu tror jag nästan varenda bokbloggare har svarat på den här enkäten… kände mig lite utanför och besvarar den jag med! :)
Det är förövrigt Lilla O som plitat ner alla frågorna.

Berätta om en bok som;

1. fick dig att skratta.
Senaste boken som fick mig att skratta var Skulduggery Pleasant. Det fanns en viss ironi i berättelsen som gjorde det hela väldigt roligt.
2. fick dig att gråta.
Den otroliga vandringen. Jag blev så skärrad när det såg ut som om Peter (jag tror det var så pojken hette?) inte skulle få återse sin älskade Shadow. Minst lika skärrad som jag blev av filmen, det är nog enda gången en bok fått mig att gråta.
3. gjorde dig riktigt arg.
En sorts kärlek. Jag var så ilsken på Sten. Skällde nästan ut min farsa för att män var ett hemskt och vidrigt släkte… har dock lugnat ner mig lite nu.
4. fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades.
Det har många fått. Vill hemskt gärna besöka Hogwarts, men det finns ju vissa problem med det. Fantasy har en tendens att skapa dessa små problem. Skulle gärna följa i Magiere och Leesils fotspår, men de är inte heller från denna värld så att säga. Men anime/mangan Rurouni Kenshin har fått mig att vilja besöka Kyõto däremot!
5. handlar om en historisk tid som du tycker om.
The Vampire Who Loved Me. Gillar tiden när kvinnorna fortfarande mest gick I långkjolar och det fanns mörka grander med diverse pubar och glädjeflickor. Vampyrer tycks dessutom passa in väldigt bra i denna tid.
6. du ångrar att du läste ut.
Jag kommer ärligt inte på någon… har bara ett vagt minne av att jag läste en bok när jag var litet som hade ett öppet slut och jag var så besviken på författaren för att det inte stod hur det gick för huvudkaraktären. Men jag minns tyvärr inte vilken bok det var.
7. finns i dina tankar trots att det var längesedan du läste den.
Molly Moons fantastiska bok om hypnos var ett bra tag sen jag läste. Men jag gillade den skarpt och kan fortfarande berätta precis vad som hände. Fortsättningarna står i bokhyllan, har tänkt läsa de snart.
8. har väntat i bokhyllan riktigt länge.
Sagan om Ringen och Jurassic Park. De har det bara inte blivit av att läsa än. Får försöka ändra på det framöver.
9. du inte förstår att så många tycker om.
Barnens ö. Ni vet, av han P.C. Jersild. Jag verkligen avskyr den boken. Den är inget annat än lustig.
10. du tycker att alla ska läsa.
Carrie av Stephen King, bara för att välja en bok som inte är fantasy. Men annars så är ju frågan så svår. Finns så otroligt mycket som jag tycker alla ska läsa. Men med all vampyrfrossa som är just nu så säger jag Moon Called och anledningen får ni när jag recenserar den. ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0