Ytterligare en läsenkät

Hittade en läsenkät hos Lyran och eftersom jag tycker om att svara på sådana… tja, här är svaren! ^^

1. Hur såg ”lässituationen” ut i din familj? Läste dina föräldrar för dig? Läste de själva? Fanns det tillgång till böcker i ditt hem?
Morsan läser i stort sett aldrig något annat än skvallertidningar och liknande. Men min farsa läser, och det har han gjort hela sitt liv. Det var alltid han som läste högt för mig när jag var liten och skulle sova.
Förutom mina egna böcker så finns det ett litet rum med ett flertal bokhyllor i vårat hus.

2. Hade du några andra läsande förebilder som barn? Besökte du biblioteket?
Jag besökte biblioteket ibland så klart, älskade att gå och strosa i tysthet bland alla välfyllda hyllor. Helst på vuxenavdelningen för där kändes spänningen högre, fast bibliotekarien brukade komma och påminna mig om att jag var för liten för att få låna böcker från den avdelningen… jag förstod nog aldrig riktigt vad min ålder hade med saken att göra om jag ska vara ärlig.
Minns inte om jag hade någon direkt förebild, förutom farsan då, när det kom till läsande. Jag kände inte så många som läste.

3. Fanns det tillgång till andra former av ”berättande” i din barndom? Berättade någon sagor? Var du på bio eller barnteater?
Farsan hittade på egna historier ibland som han berättade. Det tyckte jag alltid var otroligt roligt och jag kunde sitta och tjata på honom i flera minuter ibland bara för att få honom att berätta en kort saga.
Bio gick vi på ganska så ofta, jag tycker nästan lika mycket om film som böcker. Men teater kom nog först när jag blev lite äldre.

4. När och hur upptäckte du tjusningen med att läsa?
Jag upptäckte ju tjusningen med att läsa tack vara att farsan läste mycket för mig och jag började tidigt att bläddra själv i mina små pixi-böcker osv. Var väl mellan 5 och 6 när jag lärde mig läsa själv.

5. Är det viktigt att läsa? Varför? Spelar det någon roll vad man läser?
För mig är läsningen enormt viktig. Den har hjälpt mig igenom en hel del och fått fungera som en slags mur mot omvärlden när jag behövt vara för mig själv. Annars tror jag det är individuellt om läsning är viktigt och vad man läser för något. Man ska läsa det man vill läsa och inte behöva bli tvingad till det för det kan ge effekten att man istället motsätter sig allt vad läsning innebär.

6. Vad har du lärt dig av att läsa?
Allt möjligt. Moral, etik, olika språk och språkbruk.

7. Vad skulle du ägna dig åt om du inte läste?
Rita, skriva, dagdrömma… allt annat jag pysslar med förutom att läsa. Men jag skulle säkert känna mig ganska rastlös efter ett tag.


Kommentarer
Postat av: Lyran

Mysigt att läsa om din farsa :-)

2009-09-06 @ 16:12:35
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Snöfrid

Lyran: Mysigt? Haha, okej. Trevligt att du tycker det ^^

2009-09-07 @ 16:53:40
Postat av: snowflake

Håller med, han verkar bra. :-)

2009-09-10 @ 09:41:17
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Snöfrid

snowflake: Världens bästa farsa ;) hih

2009-09-11 @ 15:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0