Bokfrågornas ABC - del 3

Bokstaven C:

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?
En genre som riktar sig främst till kvinnor, mycket romantik och ”happy ending”. Jag försöker hålla mig borta från den med något enstaka undantag. Det är inte riktigt min typ av litteratur.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
Den här frågan var svårare än jag trodde…
Men något som dyker upp i mitt huvud hela tiden är balen i Carrie av Stephen King. När hon (och alla andra) klär upp sig för att fira att de går ut, balens kung och drottning ska koras osv. Men så blir en vacker bal till en mardröm…

3. Förra veckan
(längre tillbaks nu…) delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största antihjälte enligt dig?
Jag tänker ärligt talat inte på sånt så jag vet inte. Jag kommer faktiskt inte på någon, särskilt inte största antihjälte.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare.
”Never starve a werewolf, or he might ask you to join him for lunch” – detta är ett av mina favoritcitat. Taget från boken Moon Called av Patricia Briggs.


Som vanligt hittas originalet hos Lilla O.


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Fantastiskt citat! Carrie har jag bara sett, men jag borde verkligen läsa något av King också.

2010-01-10 @ 11:33:03
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Snöfrid

Lilla O: Visst är det, klockrent om varulvar tycker jag ;)

Carrie var den första bok jag läste av King och älskade den. Boken är mycket bättre än alla filmatiseringar som gjorts av den. Rekommenderas!

2010-01-10 @ 13:02:18
URL: http://fantasy03.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0