Köttfärspaj och glass á la Snöfrid



Då var det lördag igen! Och alltså min tur att ha hand om maten här hemma. Idag blev det köttfärspaj (jag älskar köttfärs!), men på mitt egna lilla vis då jag är väldigt kräsen och inte äter vad som helst. Till efterrätt hade jag hittat på ett eget enkelt recept på glass, blev riktigt nöjd med det hela faktiskt. ^^


Köttfärspaj
(4 port.)

Ingredienser:
3 dl vetemjöl
125 g margarin eller smör
3 msk vatten

500 g nötfärs
2 vitlöksklyftor
1½ dl vatten
1½ dl crème fraiche
(½ - 1 msk maizenaredning)
gratängost
basilika
timjan
salt

Gör så här:
Dela upp margarinet i mindre delar (jag smälte ner det en aning, det fungerar det också) och blanda det tillsammans med mjöl och vatten i en bunke. Arbeta ihop det till en deg. Platta sedan ut det på en tallrik eller liknande och ställ in det i kylskåpet.
Sätt ugnen på 225°C.
Bryn sedan nötfärsen i en stekpanna. Tillsätt vattnet och kryddorna, pressa vitlöksklyftorna och rör ner i nötfärsen. Låt sjuda i ca 5 min. Blanda sedan även i crème fraichen och maizenaredningen, om ni känner att det blir lite för blaskigt.
Häll upp alltsammans i en ugnssäker pajform.
Ta ut pajdegen ur kylskåpet och skär den i långa remsor och placera ut dessa i en rutmönster över köttfärsen samt runt kanten. Dekorera med lite gratängost.
Grädda pajen i nedre delen av ugnen i ungefär 25 min.
Självklart kan man ändra ingredienserna i köttfärsen, ha i grönsaker/bacon osv. Det är en smaksak.




glass á la Snöfrid

Ingredienser:
Skivad ananas
Banan
Jordgubbar
Vaniljglass
Choklad eller liknande
Strössel

Gör så här:
Skär ananasskivorna och bananen i bitar. Blanda dessa med jordgubbar i botten på glasen och häll över lite ananasspad.
Lägg upp lite vaniljglass över och dekorera med en chokladbit och lite strössel.
Det går lika bra att köpa ananas i bitar som skivad.


Kommentarer
Postat av: boksnoken

Den pajen låter enkel och god - jag gillar enkla recept, ska testa denna! Vi äter också en hel del köttfärs härhemma och det är alltid kul med lite variation och nya recept.

Efterrätten låter onekligen smarrig den också :-).

2010-01-23 @ 22:01:48
URL: http://boksnoken.wordpress.com
Postat av: jennifer

åååååh ge mig:O

2010-01-24 @ 01:11:49
URL: http://justmejennifer.blogg.se/
Postat av: Snöfrid

boksnoken: Ja, enkla recept är alltid trevligt! Testa på du, hoppas du/ni kommer finna det lika gott som jag :)

2010-01-24 @ 19:34:25
URL: http://fantasy03.blogg.se/
Postat av: Sara

Gud vad smarrigt med köttfärspaj. Längesedan man gjorde det, kanske ska ta och göra det i veckan :)

2010-01-25 @ 00:04:56
URL: http://milktonium.blogg.se/
Postat av: Snöfrid

Sara: Visst är det gott ^^ gör det, det tycker jag!

2010-01-27 @ 18:58:14
URL: http://fantasy03.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0