Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig av Mark Levengood



Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig

Mark Levengood


När Mark var liten sjöng morfar för honom:
Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig.
Det är också titeln på Mark Levengoods tredje bok. Här får vi träffa uselt trollande morfar, Marks kedjerökande mamma, gamla fröken i skolan som förtvivlat håller planschen med ”Jesus går på vatten” som värn mot den Nya Tiden, och storebror som aldrig kunnat förlåta att han fick lillebror Mark istället för en kanin.
Men möt även taxichaffören som slickar på kontokorten, argsinta nunnor i Calcutta, stjärnögda gynekologer och släktens enda vita får, kusin Stefan.


Med en ironisk humor, som vid vissa tillfällen gungar på gränsen till satir, berättar Levengood i små korta berättelser om sitt liv. De ligger i oordning – lite som om man lagt in berättelserna i en mp3 och tryckt på shuffle – men det är inte det minsta förvirrande, istället känns det lättsamt. Som läsare får man verkligen ta del av författarens minnen utan någon cencur. Det är naket, roligt och spännande.
Jag skulle på ett sätt vilja kalla den här för en sorts feelgood bok. Den är väldigt lättläst och gjorde mig som läsare väldigt glad, en uppfriskande fläkt i den trista vardagen skulle man kunna säga.
Varmt rekommenderad varken du är ung eller gammal läsare. Själv ska jag ge mig i kast med Levengoods tidigare två böcker.

Betyg: *****


Kommentarer
Postat av: Fru E

Du måste lyssna på hans egna uppläsningar som ljudbok! Jag lyssnade på den här och tycker att det defintivt förhöjde upplevelsen att höra hans röst. En ren njutning!

2010-12-18 @ 21:54:41
URL: http://frue.bloggsida.se
Postat av: Snöfrid

Fru E: Ljudböcker har aldrig riktigt varit något som fallit mig i smaken om jag ska vara ärlig. Men om det är Mark själv som läser så ska jag absolut se till att lyssna! Det gör ett undantag för honom :) tack för tipset!

2010-12-18 @ 22:03:15
Postat av: Bokbrus

Det är en riktigt höjdarbok. Jag håller med fru E att detta är en bok som gör sig extremt bra som ljudbok. Marks egna läsning förhöjer upplevelsen.

2010-12-18 @ 22:38:08
URL: http://www.bokbrus.se
Postat av: Fru E

Jag lyssnar i bilen på väg till jobbet varje dag. Det är perfekt!

2010-12-19 @ 17:40:45
URL: http://frue.bloggsida.se
Postat av: Eli

Det är en underbar bok :) Jag håller också med om att den är jättebra som ljudbok, även om jag inte heller vanligtvis lyssnar på så mycket ljudböcker. Hans första bok, Sucka mitt hjärta men brist dock ej, är också helt underbar!

2010-12-20 @ 12:27:17
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0