Bokrecension - Monsterflickan "Blodsband"


Monsterflickan - Blodsband

Stefan Ljungqvist



De flesta i skolan tycker att Mira är ful och konstig. Och i mörkret om nätterna, då håret växer så snabbt att det svider i skinnet, naglarna blir långa, gula och spetsiga och tänderna växer så det knakar i käkarna, undrar hon om de inte har rätt.

Det är då Mira önskar att hon kunde få vara som alla andra.

Men den present hon får av en okänd släkting på sin elvaårsdag gör hennes liv ännu svårare och hon undrar över vem hon egentligen är och var hon kommer ifrån. Till slut vågar Mira fråga sin mamma om hon är adopterad.


Första boken i serien om monsterflickan Mira.

Den är inte så lång och går snabbt att läsa, tog mig knappt två timmar. Men det slutar trots det aldrig hända något, spänningen ökar närmare bestämt för varje sida.

Hon har det inte lätt, varken hon är i skolan eller hemma känner hon sig ovälkommen och utanför. Boken är välskriven, men med ett lättsamt språk och det är verkligen lätt att leva sig in i Miras situation. När hon gråtande önskar att hon kunde få vara som alla andra så blev till och med jag tårögd.

Men Mira bestämmer sig för att lämna det bakom sig, rädda sin bror och hitta sin familj.

Ja, vad kan jag säga (förutom att jag suger på att skriva bokrecensioner ^^)? Var det något av detta som tilltalade dig? Tveka inte, läs boken! Den är absolut värd det. Den är klassad som en barn-/ungdomsbok men jag tycker den fungerar lika bra för äldre med sin fantasi i behåll.


Betyg: *****


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0