Bokrecension - The Vampire Who Loved Me



The Vampire Who Loved Me

Teresa Medeiros



Once, as a girl of seventeen, beautiful, headstrong Portia Cabot saved the cursed life of the dashing vampire Julian Kane - who marked her forever, then left to go in search of his soul. He returns five years later to find the enchanting young girl he left behind grown into a bewitching woman with a woman's heart... and a woman's desires.

Portia quickly discovers that Julian's seductive and forbidden kiss can still make her crave the night... and his touch. But the Julian who has returned to London is not the vampire she remembers. His fruitless pursuit of his stolen mortality has reduced him to drunken debauchery. And a recent spate of murders makes Portia fear that the man she has always adored may truly be a monster.

Julian knows he must drive Portia away - but his passion and hunger for her grow more irresistible every time they touch. For years he has fought the temptation to embrace his dark gifts, never realizing that Portia's love may give him the most dangerous gift of all... a reason to live.


En äkta "vampirelovestory".

Om man gillar spänning, vampyrer och kärlek är detta en underbar bok.

Storyn går upp och ner som en bergochdalbana. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken utan var tvungen att veta hur det skulle gå för Portia och Julian. Skulle de få varandra? Var Julian god eller ond?

Portia var ganska osäker när det kom till hennes kärlek för den snygge vampyren. Julian själv drogs mellan att ge efter för sitt begär eller skydda henne från honom själv.

Det var en del bifigurer, bl.a. Julians bror som gjorde allt för att hålla sitt monster till bror borta från Portia och hans familj, den kvinnliga vampyr som stulit Julians själ och nu var ute efter hans hjärta och en "bekant" till Julian som missat den lilla detaljen att hans vän var en vampyr.

Det är en välskriven bok. Språket är dock inte det enklaste. Det är inte den första bok man läser på engelska, ska nog ha läst lite på det språket innan.

Annars rekommenderar jag den varmt till alla vampyrfanatiker! Tror till och med jag vågar påstå att ni som läst Twilight kommer att tycka om denna bok, även att jag själv inte lyckats läsa den serien ännu.


Betyg: *****


Kommentarer
Postat av: Angelika V

Känns bekant, tror jag har läst den, men på svenska.. inte riktigt säker, men kanske :)

2008-10-23 @ 13:12:30
URL: http://mrsewenson.blogspot.com/
Postat av: Snöfrid

Angelika: Finns den på svenska? Där ser man. :)

2008-10-23 @ 21:00:21
Postat av: Angelika V

Ja, om det är den boken jag tänker på, kanske var en helt annan vampyrbok jag läste, det var så väldans många år sen - är det en serie? har för mig att det var flera böcker i den serien.. hm, guldfiskminne :P

2008-10-24 @ 09:58:47
URL: http://mrsewenson.blogspot.com/
Postat av: Snöfrid

Angelika: Oki. ^^ Nej, det här är ingen serie. Det finns en bok som berättar lite mer om hur Julian blev vampyr och så, men annars så är det en enskild berättelse.

2008-10-24 @ 15:11:01
Postat av: Fia

Åh wow den verkar ju perfekt för mig! =)

2008-10-24 @ 18:57:15
URL: http://www.boktimmen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0