Bokrecension - Vingklippt ängel



Vingklippt ängel

Berny Pålsson



I en självbiografi som inte liknar någon annan får vi följa en ung flickas liv på olika behandlingshem och sjukhus med vaga och varierande diagnoser av psykisk sjukdom.

Vingklippt ängel lämnar ingen oberörd. Med ett vackert och egensinnigt språk berättar Berny Pålsson skoningslöst och naket om främlingskap, missbruk, blodets makt och om hur det är att leva i en svart saga.

Hennes väg till tillfrisknande är full av raseri och livskraft.


Det var en väldigt gripande berättelse och den väckte en hel del olika känslor. Medlidande för Berny för allt hon råkade ut för, ilska mot hennes föräldrars oförstående och blindhet och även ilska mot psykvårdens okänsliga sätt att behandla sina patienter som föremål.

Berny har haft ett hemskt och svårt liv. Jag tror ingen av oss andra "normala" personer kan förstå hur det är när ens föräldrar inte förstår, inte ser hur det ligger till. Eller när man bokstavligt talat ber om hjälp, men ingen kommer. Det som däremot är förståeligt är Bernys misstro på vården när hon väl får hjälp.

Boken är annorlunda och Berny har ett unikt berättarspråk. Hon hoppar inte över nåt utan låter läsaren få varenda detalj förklarad.

Jag rekommenderar den inte till känsliga personer eller barn. Annars tycker jag det är en läsvärd bok.


Betyg: ****


Kommentarer
Postat av: Jennifer

YEY jag ger den en femma :D

2008-10-21 @ 16:31:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0