Bokrecension - Harry Potter och Dödsrelikerna

 

Harry Potter och Dödsrelikerna

J.K. Rowling


Det sista sommarlovet från Hogwarts är snart slut och Harry Potter väntar otåligt på Privet Drive. Medlemmar ur Fenixorden ska komma och hämta honom och föra honom till en säker plats, utan att Voldemort och hans anhängare får reda på vart han tar vägen. Men när han väl kommit i säkerhet – vad ska han göra då? Hur ska Harry kunna utföra den livsfarliga och omöjliga uppgiften som professor Dumbledore har gett honom?

Sjunde och sista boken i serien om Pojken som överlevde. Med sina 783 sidor förmedlar författaren både spänning, humor och sorg. I slutet (spoilervarning) när Harry går mot sin död kände jag mig både förkrossad och skrämd.
Man blev helt uppslukad av händelserna i boken!
Ibland kunde boken kännas lite småseg. Under ett tag, då de tre vännerna bar runt på medaljongen, tyckte jag det blev lite ”Sagan om Ringen”-varning på det hela. Trodde nästan huvudkaraktären höll på att förvandlas till en Frodo Potter! Men nej, så var inte fallet. Medaljongen förstörs och sen börjar spänningen på allvar.
Jag måste säga att detta är min favoritbok om Harry Potter. Den förmedlade så mycket känslor och de sista kapitlen är fantastiska. Särskilt roligt var det att få veta vad som hade hänt Nitton år senare.
Rekommenderas till alla som gillar denna sorts fantasy, unga som gamla!

Betyg: ****

Kommentarer
Postat av: snowflake

Bättre än så blir det inte. Skulle vara femman då, eller kanske trean...

2009-01-06 @ 16:46:54
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com/
Postat av: Mademoiselle J

Jag har faktiskt inte läst en enda Harry Potter-bok, men gillar ju verkligen filmerna, så det får nog bli ett kommande projekt för mig. =)

2009-01-06 @ 17:37:32
URL: http://barabocker.blogspot.com
Postat av: Sarah

Jag kan inte göra annat än att hålla med Snowflake där uppe. "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban" är min favorit och "Harry Potter and the Order of the Phoenix" är nog den som påverkar mig mest. (Dolores Umbridge har en förmåga att få mig riktigt förbannad... och Sirius död har en förmåga att förvandla mig till ett snyftande litet barn).

2009-01-06 @ 18:35:13
URL: http://amaranthine-bookofdays.blogspot.com
Postat av: Snöfrid

Jag förstår absolut och håller med att de båda böckerna är bland de bästa i serien, men den stora mixen av allt i denna gör ändå sista boken till min favorit. ;) ^w^



Mademoiselle J: Böckerna är mycket bättre än filmerna så det tycker jag du ska göra! :)

2009-01-07 @ 16:08:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0