Bokrecension - Mystiska Milla och spökskolan

 

Mystiska Milla och spökskolan

Unni Lindell & Fredrik Skavlan


- Vad i tusiken är det här för något? vrålade den arge fabrikören. En skurtrasa? Är det städhjälpen som har glömt kvar en av sina trasor?
- Nej, pappa, ropade Pinneus. Det är ett spöke, ett äkta spöke.
Hela dagarna ligger Mystiska Milla prydligt hopvikt på den stora syfabrikens tyglager och väntar på att det ska bli natt. Då går hon nämligen på Sofia Skrämmavettis spökskola för yngre oskolade spöken där hon och de andra spökbarnen får lära sig hur man spökar på riktigt.
Men en dag händer något hemskt: Milla råkar knuffa ner spöket Flinka Fiola från en hylla och raskt har Fiola förvandlats till en väska som skickas till Paris. Hon måste räddas! Tillsammans med tygfabrikörens son Pinneus ger sig Milla av på en vådlig färd till Paris – en spökaktig och härlig resa i filosofins, kulturens och livets historia.


Ja, vad ska jag skriva. Jag älskade verkligen den här boken!
Tror att barn i alla åldrar skulle gilla den här boken. Ska själv ta och läsa den för min brorsdotter och se vad hon tycker om den.
Den är både rolig och spännande med sin ganska så unika, skulle jag vilja påstå, story.
Spökena har ett filosofiskt språk vilket sätter lite extra och speciell krydda till berättelsen. Detta gör den till en underbar högläsningsbok, då den även blir intressant för de äldre att läsa.
Varmt rekommenderad till alla barn som vill lära sig lite mer om spöken och deras mystiska liv!

Betyg: *****

Kommentarer
Postat av: Hårfager

Välkomna alla barn till Tant Snöfrids läshörna.

2009-03-15 @ 23:01:44
Postat av: Snöfrid

Hårfager: Vaddå Tant?? Jag ska ge dig för det...

2009-03-15 @ 23:11:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0