Bokrecension - Skulduggery Pleasant


Skulduggery Pleasant

Derek Landy


Stephanies farbror, Gordon, är upphovsman till en rad skräckhistorier. Det är i alla fall vad Stephanie tror – tills han dör och hon får ärva hela hans förmögenhet. Då upptäcker hon att hans uppdiktade berättelser kanske inte är så uppdiktade…
Helt oförberedd kastas Stephanie in i en värld av ondskefulla bovar, gudar från en mörk forntid, morska hjältinnor, hudömsande vampyrer och ihåliga män. Så dyker Skulduggery Pleasant upp – en levande, talande, eldkastande skelettdetektiv. Tillsammans måste de besegra en urgammal, oövervinnelig ondska.
När helvetet brakar loss är det tur för Stephanie att hon inte är en vanlig 12-årig tjej. Och det är tur för Skulduggery att han redan är död.
Segrar ondskan? Kommer Stephanie och Skulduggery att sluta tjafsa tillräckligt länge för att kunna slå tillbaka?
En sak är säker; motståndarna vet inte vad som väntar dem!

Återigen en bok värd att sträckläsa då den är nästintill omöjlig att lägga ifrån sig.
Spänning, humor, talande skelett och hudömsande vampyrer. Den här boken har allt!
Jag skulle vilja kalla det för en deckare med inslag av fantasy, säkerligen lika rolig för så väl yngre som äldre läsare. Dock kanske vissa äldre inte finner den riktigt lika spännande.
Men det är absolut en läsvärd bok. Läs den. Själv ska jag sluka nästa bok i serien så fort jag lyckas sätta tänderna i den.

Betyg: *****

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Åh, jag har tänkt läsa den länge men det har inte blivit av. Nu måste jag ju ta tag i den!

2009-09-16 @ 10:38:45
URL: http://kerstinydrefors.blogg.se/
Postat av: Snöfrid

Kerstin: Ja, gör så :)

2009-09-16 @ 16:25:54
Postat av: Fampy

Åh, den är bra, riktigt bra, läs den, och sedan tvåan och trean, och dom andra när dom är utgivna. ;)

2009-10-11 @ 00:58:14
URL: http://fampy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0