Udda av Sara Lövestam



Udda

Sara Lövestam


Martin Sander är butikschef på Systembolaget, har ett fint radhus och massor av beundrarinnor. Men han drömmer om någonting annat, något som nästan känns förbjudet. Som tur är finns Internet, och där finns Paula.
Paula vill helst sitta instängd i ett rum, ensam med bandinspelningar av partikelverb. Hon är inte intresserad av någon uppvaktning, hon vill bli citerad i akademiska tidsskrifter och bortse från just det som ingen någonsin bortser från – hennes obefintliga ben och skeva ansikte. Hon vill inte tyckas synd om, vill inte svara på dumma frågor, och hon vill alldeles särskilt inte bli konfronterad av lesbianer som slänger sin sexualitet över halva bordet.
Lelle älskar kvinnor. Hon har dem lite som andra har choklad – som något gott att njuta av när andan faller på. Livet är skönt, hon är tillfreds och de hjärtan hon krossar behöver hon aldrig laga. Men när bäste vännen Martin går och blir förälskad, stöter hon på ett helt nytt slags motstånd.


Som de av er som följer min blogg säkert vet så föll jag för denna bok bara efter att ha läst baksidetexten. Men oj, när jag väl läste boken!
Sara Lövestam har ett sådant härligt och unikt språk som gjorde at när jag väl börjat läsa var det helt omöjligt att sluta. Denna bok följde med mig överallt, såväl till middagsbordet som på tåget in till universitetet. Jag kände mig som en förälskad tonåring och det enda negativa är att boken hade ett slut. Men det kommer inte stoppa mig från att läsa om den igen.
Alla de olika karaktärerna har starka personligheter som verkligen får dem att stå ut. Ibland undrade jag om detta verkligen bara var en bok jag läste eller ett utdrag ur Livet.
En verkligt bra bok som jag varmt rekommenderar. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta kan läsa och tycka om den här, varken man precis börjat högstadiet eller väntar på pensionen.
Kärlek och humor. Så skulle jag beskriva denna roman.

Betyg: *****


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0