Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren



Cirkeln

Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren


Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har ingenting gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

Jag älskar den här boken. Första kapitlet och boken hade mig i ett järngrepp.
Spänning, övernaturliga krafter och tonårsproblem. Allt i en balanserad mash-up. Temat är det outtröttliga ’det goda mot det onda’.
Något som gör den här boken så verklighetstrogen är författarnas beskrivning av skolmiljön. Som läsare kan man lätt känna igen de olika problemen och hierarkin som finns inom skolan idag, detta gör det nästan otäckt lätt att tro på resten av storyn också. Jag kände igen mig själv i ett par av de olika karaktärerna.
Där finns så bra fångade känslor att man som läsare får känslan av att de är ens egna.
Jag tyckte verkligen om den här boken, både språket och själva storyn tilltalade mig något enormt. Språket känns så okomplicerat, men ändå fylligt och närmast poetiskt i vissa fall.
Varmt rekommenderad. Särskilt för läsare som fortfarande går i skolan eller nyligen slutat.
Den väckte min läslust till liv igen och jag kommer definitivt läsa de två uppföljarna i trilogin.

Betyg: *****


Kommentarer
Postat av: Amelie

Roligt att du också gillade den! :) Håller med dig på vartenda ord!

2011-05-10 @ 19:07:36
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: Angelika "Tika"

Har funderat på att läsa den, så nu blev jag ännu mer nyfiken :-) Måste bara minska ner på den enorma högen med böcker jag har ;-)

2011-05-10 @ 20:21:13
URL: http://angelikaewenson.wordpress.com/
Postat av: Bokflickorna - Annie

Den boken har jag hört så mycket gott om, blir lite sugen på att läsa den :) Vad roligt att du fastnade så fort i den, hoppas jag också gör det när/om jag läser den :)

2011-05-23 @ 22:53:11
URL: http://bokflickorna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0