Percy Jackson - Född till hjälte av Rick Riordan


Percy Jackson – Född till hjälte

Rick Riordan


Percy Jackson har ADHD och dyslexi, och han vet att hans verklighetsuppfattning inte är som alla andras. Men det som händer när han är på studiebesök i New York är bara för mycket! Plötsligt förvandlas hans elaka mattelärare till ett monster, ett riktigt monster som inte vill annat än att ta livet av honom. Bokstavligen.
Snart börjar andra oförklarliga saker hända Percy, och sanningen om hans far kryper fram – Percy är född till hjälte!


Då jag sett filmatiseringen innan jag läste boken så var jag lite tveksam till vad jag skulle tycka, men jag gillade verkligen den här boken enormt mycket. Den skiljer sig en hel del från filmen – även om det så klart är samma story. På sätt och vis är det roligt att jag såg filmen först då jag kunde jämföra vad skillnaderna undertiden jag läste.
Det är en medryckande berättelse med den där härliga blandningen av humor och spänning. Ja, spänning. För trots att jag sett filmen kände jag mig fortfarande nervös ihop med karaktärerna i boken så fort något höll på att hända. Roligt är dessutom att man får lära sig om grekisk mytologi.
Jag rekommenderar absolut den här boken. Både till äldre och yngre läsare som tycker om denna genre. Vill man ha något roligt, spännande och inte alltför svårläst så är den här boken underbar. Och även om jag tycker om filmen så är boken fortfarande bäst.

Betyg: ****


Kommentarer
Postat av: Tika Ewenson

Ja, den har jag velat läsa ett tag! såg filmen först och upptäckte den senare på en bokhandel, glatt överraskad :-) Är väl en hel serie?

Svar: Tika: Tycker jag absolut du ska göra :) Ja, det ska vara fem böcker om jag uppfattat det hela rätt.
Snöfrid

2012-08-18 @ 23:39:05
URL: http://tikansskriverier.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0