Oksa Pollock (bok 1) av Anne Plichota & Cendrine Wolf


Oksa Pollock – Det sista hoppet
Anne Plichota & Cendrine Wolf


Allting förändras för Oksa Pollock när hon och hennes familj flyttar från Paris till London. En av de första kvällarna upptäcker hon ett stjärnformat blåmärke på magen. När Oksas farmor får syn på märket avslöjar hon den väl bevarade hemligheten: Familjen Pollock har flytt från landet Edefia, ett gömt land i en anna verklighet. Nu lever de i exil och Oksa är den utvalda – den enda som kan föra dem tillbaka och ta upp kampen mot de onda krafterna.

Berättelsen påminde mig till och från om Harry Potter – Oksa får veta att hon har magiska krafter och hon får veta att hon är ”den utvalda”. Sen att den till viss del utspelar sig i en majestätisk skola dessutom, detta plus fler detaljer som ni får veta om ni läser boken, fick mig att tänka på Harry Potter. Men det är definitivt ingen efterapning.
Jag gillade boken. Den var rolig och spännande. Lite typisk ungdomsfantasy, men den kändes ändå ny och fräsch. Språket var lättsamt. Det flöt på, helt enkelt. Ser fram emot att få läsa mer om Oksa Pollock.
Bokens omslag är förövrigt riktigt vackert, tycker jag.

Betyg: ****


Kommentarer
Postat av: Linnea

Kul att du gillade den! Jag började läsa den igår. :)

2012-05-21 @ 18:45:00
URL: http://www.bokblomma.com
Postat av: Vargnatts bokhylla

Svar: Haha precis! Kan ju inte tacka nej till erbjudande om en till bok :P. Alice ska iaf läsas i sommar, får se när den andra kommer på tur :).

2012-05-24 @ 17:12:19
URL: http://vargnattsbokhylla.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0