Vättar i väggen av Holly Black & Tony DiTerlizzi


Vättar i väggen
Holly Black & Tony DiTerlizzi


I det gamla kråkslottet där de tre syskonen Grace nyss flyttat in händer underliga saker. De upptäcker en livs levande vätte som bor i väggen! Och Jared hittar en gammal dammig bok på vinden. Att boken är farlig förstår han snart. Vätten Tråckeltum varnar honom:
”Arthur Spiderwicks bok
är inget för er.
Där står om sånt
som inga dödliga ser.
För alla som haft den
har det gått illa –
trolldom och våld kan liv
och blod spilla.”


Boken är underhållande och den går snabbt att läsa. Aldrig tråkig. Spänningsfaktorn kunde gärna fått vara lite högre för min smak, men för en yngre tonåring är dessa böcker säkert väldigt trevlig läsning.
En sån där lagom-bok. Den var som sagt aldrig tråkig, men den tog mig heller inte med storm. Den ligger där i mitten någonstans. Skön avkoppling från vardagen.
Det har gjorts en filmatisering på Spiderwick, men jag har inte sett den än så jag kan inte jämföra de båda. Men efter egen erfarenhet så tycker jag böckerna brukar vara bättre än filmerna.

Betyg: ***


Kommentarer
Postat av: Åka

Den här boken läste jag högt för min sexåring. Och sen i rask följd de fyra övriga i serien. Den funkar nog ganska bra för alla åldrar. Jag tycker att det är skönt med barnböcker som har huvudpersoner som är välvilliga, men inte så snälla och välanpassade.

2012-05-21 @ 19:54:50
URL: http://annien.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0