Percy Jackson - Monsterhavet av Rick Riordan

Percy Jackson – Monsterhavet
Rick Riordan


Percys bäste vän i skolan, Tyson, visar sig vara en cyklop. Tillsammans med Annabeth får Percy och Tyson i uppdrag att hitta det gyllene skinnet, det enda som kan rädda Thalias träd, som skyddar halvblodslägret med sina magiska krafter från en invasion.
De hamnar på monsterhavet, ett synnerligen märkligt ställe som vanliga människor kallar Bermudatriangeln!


Den här gången har jag läst boken innan jag sett filmen – främst för att jag inte tycker om när filmerna är i 3D – så jag kan inte jämföra de båda (än).
Jämfört med första boken så tyckte jag den här var en aning segare i början. Jag blev faktiskt lite besviken. Men när jag väl kommit en bit in så levde boken absolut upp till mina förväntningar. Med mycket spänning och humor kunde jag inte lägga den ifrån mig. Jag gillar när en bok är oförutsägbar och man som läsare hela tiden undrar vad som kommer hända härnäst. Rick Riordan är en skicklig författare och hans ord kan konsten att fängsla läsaren.
Jag tycker verkligen den här serien om Percy Jackson och tack vare dessa böcker lär jag mig mer och mer om den grekiska mytologin. Tänk om jag hade läst dessa böcker under skoltiden, så mycket jag hade lärt mig om den grekiska gudatron.

Betyg: ****


Kommentarer
Postat av: Björn Amby

Hej, jag kollade lite på din blogg och undrar om du är intresserad av att recensera min bok - Ambassadören? Jag har redan fått en del feed-back från läsare och två vanliga kommentarer är, ”Jag gillar inte science fiction men den här var verkligen bra!” och ”Det är inga små ämnen som avhandlas!” Visserligen finns det några typiska scifi-attribut i boken men fokus ligger på en helt annan och mer existentiell fråga: Har människan en moralisk rätt att leva på Jorden med tanke på rovdriften av naturresurser och oförmågan att hålla fred. Gå gärna in på hemsidan och läs vad andra tyckt. Där finns också mer information om boken. http://www.amby.se/sagtom/sagtom.htm Är du intresserad av att recensera Ambassadören så har jag den tillgänglig både som e-bok och pappersbok. Hör gärna av dig/Med vänlig hälsning Björn

2013-12-06 @ 08:52:56
URL: http://www.amby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0