Andersson v.s. Måntroll

Det har varit ett väldigt skriveri om den enorma mängd namnbyten som rådde förra året. Speciellt omtalade är nog de som skaffade sig nya efternamn. Några exempel på efternamn var Måntroll, Draköga och Gåsull. Minst sagt fantasyinspirerat!
Jag har hört mkt kritik mot dessa namn; "de överdriver", "de är barnsliga", "kan int skilja på fantasi och verklighet", "väcker ilska och skam" m.m. Tvärtom, vill jag påstå. Namnen är underbart vackra och de tilltalar mig verkligen mer än t.ex. Andersson eller Karlsson (ta int illa upp). Jag tycker det är väldigt modigt av dem att våga skaffa sådana namn och stå ut från mängden. För min del skulle jag verkligen älska att heta exempelvis Draköga i efternamn. Det låter så mäktigt, så förtrollande (och nu menade jag int bara magiskt, även om det självklart även är det).
Mitt namn här på bloggen, Snöfrid, är ett väldigt gammalt släktnamn och jag har bestämt mig för att lägga till det i mitt namn. Det ska ligga först. Snöfrid Måntroll, visst klingar det vackert? ;) Lugn, jag ska int stjäla ditt efternamn. Fast jag måste erkänna att jag är frästad. *s*
Men till er alla som har eller ska skaffa fantasyklingande namn så vill jag bara säga att jag tycker det är en totalt underbar idé! Bry er int om vad alla andra tycker, de är bara avundsjuka. Säkert många som är för fega och då talar illa om de som vågar. Men det är verkligen lågt och skamligt! De är bara små slibbiga orcher som int är kapabla till nåt annat än att vara elaka.


"Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ"
>Marcus Tullius Cicero<


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0