Några frågor

Senaste fantasyboken du läste?
"Tystnadens skog" av Emily Rodda

Varför fantasy?
Jag älskar mystiken. Magin, alla varelser, jag hela världarna! Kan int ge någon bättre förklaring. Älskar fantasy!

Favorit bok/författare?
Ingen egentligen. Men om jag måste välja så blir det nog "Sagan om Ringen" av J. R. R. Tolkien. Tycker int det går att sätta någon direkt favorit

Vilken fantasyvarelse är du?
Alv

Harry Potter v.s. Sagan om Ringen
Sagan om Ringen vinner nog den matchen

Annat som bara måste nämnas:
Om man läser böcker men int fantasy så går man miste om något minst sagt storslaget


Hur svarar du på dessa frågor?


"En bok är som en trädgård som kan bäras i fickan"
>arabiskt ordspråk<

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Bra blogg du ;)

2008-01-11 @ 17:35:13
Postat av: Maria

Emily Rodda har jag inte hört talas om. Var boken bra?

Jag kanske tar och svarar på frågorna i min egen blogg någon dag. :)

2008-01-12 @ 00:56:26
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Snöfrid

Maria:
Ja, jag gillade boken. Den ingår i B. Wahlströms ungdomsböcker om du skulle vara nyfiken på den. Annars kan du hitta den här: http://sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=36368

2008-01-12 @ 14:02:19
Postat av: The Poor Player

Tack Snöfrid för den uppöyftande kommentaren på min blogg! den behövdes speciellt nu när det är dags att komma igång med bloggandet igen. Ge mig gärna ett boktips. Dystopier är jag särskilt förtjust i om du har någon favorit att rekommendera där. Fantasy är nog en av de få genrer jag inte har så lätt för. Jag har svårt att orientera mig när det inte finns något verkligt alls att fästa upp läsningen på. Sagan om ringen har jag dock läst. Och Potter så klart (fast där finns verkliga element). Pratchet försökte jag mig på men gillade inte eller så började med fel bok (har glömt vilken). Några tips?

2008-01-12 @ 17:13:43
Postat av: Snöfrid

The Poor Player:
Hm... dystopier säger du. Nu är int det någon favoritgenre hos mig, men två böcker jag ändå tycker funkar är "Kallocain" av Karin Boye och "Processen" av Franz Kafka. Men du kanske redan har läst dessa?
Inom fantasy skulle jag nog rekommendera dig att läsa "Grottbjörnens folk" plus uppföljarna av Jean M. Auel. De må vara fantasy men där finns ändå många "verkliga element" som du så smidigt kallade det. :) Du kan läsa mer om dessa här: http://sfbok.se/standardfiler/fra.asp?dir=0&ID=21
Om det är något mer så fråga på, jag finns här. ;)

2008-01-12 @ 19:11:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0