Bokrecension - Sökaren



Sökaren

Terry Goodkind



Den onde Mörken Rahl söker med hjälp av Ordens tre skrin att skaffa sig oinskränkt makt. Rahl har släppt loss så våldsamma krafter att de kan ödelägga allt, men han vill hellre låta världen gå under än att misslyckas.

Den ende som kan stoppa honom är vägvisaren Rickard Skiffer som plötsligt tvingas lämna sin enkla tillvaro i Västland och kastas in i en värld fylld av motsättningar. Motsträvigt accepterar Rickard sin nya roll som Sökaren, sanningens och frihetens förkämpe i en värld där mörkrets och ondskans makter hotar att ta herraväldet.

Tillsammans med sin gamle vän Zedd och den gåtfulla flickan Kahlan beger sig Rickard till Midland. Där väntar oerhörda utmaningar som ingen av dem ännu kan ana innebörden av.


En typisk fantasy med kampen mellan det goda och det onda, det onda ser nästan ut att segra men just då lyfter det goda svärdet ännu en gång och... ja, ni fattar vinken.

Den är verkligen välskriven och detaljrik. Man kan snabbt och enkelt leva sig in i boken och skapa sig en bild över alltihop.

Rickard är en härlig karaktär med sitt oerhörda lugn och logiska tänkande. Men han förvånade mig flera gånger då han i allvarliga situationer kan vara så väl seriös som retsamt humoristisk.

Kahlan å sin sida utstrålar ett otroligt lugn men kan ha en ganska kort stubin. Jag uppfattar henne lite som en pessimist då hon för det mesta ser till det värsta som kan hända. Hon måste även brottas med sina känslor för Rickard, något som jag tror de flesta tjejer kan leva sig in i. Ska hon berätta eller skulle det bara förvärra saker och ting?

Jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga om boken. Läs den! Den är ett måste för fantasyfreakz. Kan läsas av både killar och tjejer. Rekommenderar er att ha läst lite fantasy innan för det blir en del att hålla reda på, ingen barnbok men ungdom och uppåt typ.


Betyg: *****


Kommentarer
Postat av: Monica

Tack för tipset! :-D

2008-07-21 @ 20:28:45
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach
Postat av: Snöfrid

Monica: Det var så lite :)

2008-07-21 @ 21:42:44
Postat av: Angelika V

Tror att jag har den boken, men har inte läst den.. fick en hel hög fantasyböcker av min brorsa när han skulle flytta och inte kunde ta med alla, därför har jag en del olästa böcker i hyllan ;)

2008-07-22 @ 22:46:27
URL: http://vaala.blogg.se/
Postat av: sara

Jag älskar, älskar, älskar Terry Goodkind och sword of truth serien. Fan, vet ni vad ångest är? När den allra sista boken i serien (Confessor), är slutsåld i Sverige och man inte heller har pengar så man kan beställa den. tear

2008-07-23 @ 10:26:07
URL: http://rarasara.webblogg.se/
Postat av: Snöfrid

Angelika: Isf beordrar jag dig att läsa den! ^^ s



Sara: Vet vad du menar, en sån sak är verkligen ångestframkallande. Hoppas du får råd att köpa den snart/att nån bokhandel får in den igen. Good luck!

2008-07-23 @ 14:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0