Sommarböcker

Vad är en sommarbok egentligen? Finns det överhuvudtaget böcker som passar speciellt till en viss årstid?

Jag har, efter mycket funderande fram och tillbaka, kommit fram till att svaret måste bli Nej, det finns inga "årstidsböcker". Om man tänker efter så är det rätt absurt. Vem i hela världen kom på en sån fånig idé?!

Men okej, säg att det finns sommarböcker. Vad betecknar en sån? Den borde väl vara somrig, blommor och bin typ. Ordet sommar för mig innebär glädje, lek och skoj, värme, bad och sol. En sommarbok borde alltså innehålla åtminstone två-tre av dessa. Rent teoretiskt skulle man kunna säga att en typisk sommarbok alltså är detsamma som en kärleksroman. Vilken i sin tur skulle resultera i att jag inte äger några direkta sommarböcker. ^^

Här är hur jag ser på saken:


Sommarbok - romantik, barn

Höstbok - deckare, thriller

Vinterbok - skräck

Vårbok - trädgård, djur


Bara för att få känna mig lite elak så ställer jag nu den enerverande frågan till er läsare; Vad har ni för sommarböcker?


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ha en fortsatt trevlig dag! :D Kika gärna in i min blogg och släng in en kommentar om du har tid! :)

2008-06-11 @ 16:31:53
URL: http://penajs.blogg.se/
Postat av: Jenny

tack:)!

2008-06-11 @ 16:41:57
URL: http://penajs.blogg.se/
Postat av: Angelika Vaala

Ja du, jag håller nog med dig lite grann, att sommarböcker ska ha en sommarkänsla över sig, blir så förvånad över alla deckare de presenterar som sommmarböcker - inte vill jag läsa om hemska mord en så härlig årstid! det är mer en höstgrej.. fast sen är jag inte så inne i deckare förstås..



Tror nog inte jag har några sommarböcker, det skulle väl vara hästböckerna jag läste när jag var yngre, hästar och sommar tycker jag passar fint ihop!



Ha det bra :)

2008-06-11 @ 19:09:20
URL: http://vaala.blogg.se/
Postat av: Snöfrid

Angelika: Hästar! Där har vi nåt jag glömde nämna ^^ fast själv är jag ingen direkt "hästtjej". Har aldrig varit särskilt intresserad av hästar över huvudtaget, har nog bara läst två böcker innehållande hästar i hela mitt liv... men där ser man iaf. :)

2008-06-12 @ 17:56:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0