Enkät om böcker

1. Vilken bok läste du senast?
- Det måste bli Monsterflickan - Blodsband av Stefan Ljungqvist.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Svårt att säga, har ju ett par att läsa ut först. ^^ Men har lovat en kompis att läsa Vingklippt ängel av Berny Pålsson, annars så blir det nog Glass Houses av Rachel Caine.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Det är nog ganska blandat, kanske en smärre lutning mot manliga. Men svårt att säga med alla pseudonymer.


4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Ibland.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Några blir jag tipsad om på bloggar och av kompisar, annars tillbringar jag ganska lång tid i bokhandlar och på Science Fiction Bokhandelns hemsida där jag läser baksidetexter och söker.

6. När blir en bok för lång?
- Aldrig! En bok kan inte bli för lång, det gäller bara att storyn håller samma kvalitet genom hela boken.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Absolut! Jag läser faktiskt i många fall hellre på engelska än på svenska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Sökaren av Terry Goodkind, och då har inte läst ut den än. ^^ Läs den!!! *s*

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
- Aa, jag brukar fortsätta läsa en bit för att se om den blir bättre. Men om den fortfarande är lika tråkig så lägger jag ifrån mig den. Två exempel på böcker som jag bokstavligt talat ville kasta i papperskorgen efter det första kapitlet är På västfronten intet nytt och Barnens ö.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

- Fantasy är lugnt överlägsen. Sen måste jag erkänna att jag inte kan nämna någon som inte finns alls...



Ni hittar enkäten på HÄR på Mats Strandbergs blogg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0