Bokrecension - Den femte systern



Den femte systern

Mårten Sandén



Ett skarpt brakande ljud hördes. Det kom från lägenhetens inre och lät som när torra plankor knäcks under en våldsam kraft.

»Shit«, sa Jannike. »Vad var det?«

»Det måste ha kommit från grannen«, viskade Elisabeth.

»Du sa ju att det inte fanns några grannar.«

Alla lampor som Elisabeth hade tänt i hallen utanför biblioteket var släckta nu.

Någon ville att det skulle vara mörkt.


En kall vinternatt för mer än etthundrasjuttio år sedan lyckas en man vid namn Karmelius öppna porten till helvetet med hjälp av sina fem döttrar. Hans plan är att en av döttrarna ska föda djävulen in i världen. Men ritualen avbryts och Karmelius spärras in och avrättas.

Två hundra år senare blir den gravida Elisabeth och hennes sextonåriga praktikant Jannike anfallna av en vätte. Jannike dras in i en värld av levande döda och ondska som kan ta mänsklig form. Allt tyder på att någon av Karmelius ättlingar är i full färd med att förverkliga sin förfaders plan.


Skräck? Nej, det tycker jag är fel kategori för den här boken. Men fantasy, javisst! Nutidsfantasy.

Det är en härlig blandning av verklighet och mystik. Berättelsen känns nästan självklar, som om det inte vore det minsta otroligt för detta att ske på riktigt. Författaren har ett vardagligt och enkelt språk. Det är roligt att läsa och man vill bara fortsätta, man vill tro på det han skriver.

Men jag måste fråga, ordet "snorkade"? Har aldrig hört det förut. Finns ens det ordet? Efter vad jag förstod av sammanhanget så är det samma sak som "snarkade".

Annars är det en väldigt bra bok. Spänningen är igång direkt och håller i sig till slutet. Inte för mycket och det blev aldrig heller långtråkigt. En, enligt mig, exakt lagom spänningsfaktor.

Med lönnmördande vättar och levande döda vågar jag påstå att nästan vem som helst som läser den här boken kommer älska den.

Den första boken jag har läst av Mårten Sandén, men knappast den sista.

Varmt rekommenderad till alla! Läs den, annars går ni miste om en unik läsupplevelse!


Betyg: ****


Kommentarer
Postat av: Fia

Antaligen så är det någon som har blandat engelska och svenska.. snore + snarka = snorka, böjs snorkade ;)



Boken låter riktigt bra,skriver genast upp den på min att läsa-lista!

2008-11-13 @ 22:17:05
URL: http://www.boktimmen.blogspot.com
Postat av: Amelie

Håller med dig. Boken är bra!

Du har väl inte missat att det kommit ut en fortsättning? 'Det viskande barnet' tror jag att den heter. Själv har jag inte läst den, men kommer nog snart.

Bra blogg, förresten! :)

2009-09-16 @ 17:12:53
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: Snöfrid

Amelie: Såg den inne på Bokhandeln igår, vill jättegärna läsa! Men min ekonomi hindrar mig åtminstone en månad framåt :P

Tack! ^^

2009-09-17 @ 13:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0