Bokrecension - En sorts kärlek



En sorts kärlek

Ray Kluun



Sten och Carmen är det snygga storstadsparet med ett till synes perfekt liv. De är båda unga och framgångsrika inom reklamsvängen, de tillhör Amsterdams innekretsar och är lyckliga föräldrar till en liten dotter. Gott om både pengar och vänner.

Men tillvaron vräks omkull när de får beskedet att Carmen har bröstcancer. Medan hon tvingas till att byta ut sin bekymmerslösa livsstil mot en evighet av sjukhusbesök och strålbehandlingar uppför sig Sten sig som den stöttande och förstående maken, på dagarna - på nätterna blir han desto mer hämningslöst utlevande.

Plötsligt ställs den notoriskt otrogne rumlaren Sten inför det faktum att hans fru är döende. Hur ska äkta kärlek se ut? Hur ska en god make vara?


En, i allra högsta grad, känsloladdad berättelse.

Boken berättas ur Stens perspektiv, vilket ger ganska blandade känslor emot honom. Jag ville tycka illa om honom för att han var otrogen när hans fru behöver honom som mest. Men samtidigt tyckte jag synd om honom för allt han var tvungen att utstå.

Sten citerar och jämför väldigt mycket med fotbollshändelser, t.ex. "Min effektivitet inom MIU sjunker till Bryan Roy-nivå." Ett minus för mig då jag är helt ointresserad av sport överhuvudtaget och inte har en aning om vad han pratar om. Men det var trots det ganska lätt att förstå vad han menade och det fanns även alltid en liten förklaring längst ner på sidan.

Boken utspelar sig i Amsterdam och innehåller en del tyska/holländska ord vilket jag anser ett plus. Roligt och verkligare. Kanske ska nämna att boken bygger på författarens egen livserfarenhet.

Det är som en sorglig kärlekshistoria och jag rekommenderar att känsliga läsare tänker sig för innan de läser den här boken. Annars är det är bra berättelse som fängslar läsaren fort. Varmt rekommenderad, men som sagt kanske inte för känsliga läsare.


Betyg: ****


Kommentarer
Postat av: Snurrtant

Låter som riktig tårdrypare. Säkert väldigt gripande, då många i vår närhet drabbas av just bröstcancer.

Den där Sten verkar va en skitstövel... by the way.

Det borde varit han som drabbades av snoppcancer eller nåt istället ;)



Trevlig kväll.



Kram

2008-11-10 @ 21:01:02
URL: http://sussiesnurrtant.bloggagratis.se
Postat av: Snöfrid

Snurrtant: Med risk för att avslöja boken så kan jag försvara Sten med att han iaf inte lämnar sin fru... men visst är han en skitstövel, det stämmer. :P

kram

2008-11-10 @ 21:54:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0