Läsvanor

Hittade denna "utmaning" hos Noémi.


1. Den värsta läsupplevelse du haft?

Det finns tre böcker jag avskyr. På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque; Den absolut tråkigaste bok jag har läst! Varje kapitel är ju likadant, de ligger på fronten och bomberna viner omkring dem... Barnens ö av P.C. Jersild; Den lustigaste boken jag läst tror jag. Vaddå ungen vandrar omkring ensam i Stockholm, går in på McDonalds och får för sig att alla människor därinne är dinosaurier vilket resulterar i att han springer skrikande ut därifrån... Processen av Franz Kafka; Ursäkta att jag trackar ner på en klassiker, men den här boken saknar ju poäng. Vad går den ut på egentligen? Han blir falskt anklagad och försöker rentvå sig, men istället (spoiler) misslyckas han och blir till på köpet mördad...


2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?

Jag tror Harry Potter av J.K. Rowling och Narnia av C.S. Lewis.


3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?

Vet inte. Är inte så värst lättskrämd när det kommer till böcker. Det skulle väl vara när jag läste Farligt vittne av Carol Ellis, den var faktiskt rätt skrämmande. Annars skrämmer bara skräckfilmer mig... eller spindlar.


4. Vad använder du som bokmärke?

Ett bokmärke...


5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig..?

När som helst. Bär ofta omkring på en bok.


6. Vad var den första bok du läste?

Säkert någon Disney.


7. Vad är bättre, pocketpärm eller inbundet?

Det beror på. Jag gillar inbundna böcker i allmänhet, men pocket är ett måste för att orka släpa med mig boken i väskan osv. Om jag ska vara riktigt petig så är ju faktiskt pocket billigare.


8. Vilken bok läser du nu?

Det är åtta böcker sammanlagt för tillfället. Ni hittar dem i menyraden till vänster. Piratika av Tanith Lee är den som ligger framför mig just nu.


9. Och vilken sida är du på?

I Piratika, sidan 113.


10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dem, spiller mat/dryck på dem & andra barbariska åtgärder?)

NEJ! Aldrig att jag skulle behandla en bok så!


11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?

Självklart, är det ett vidrigt omslag eller en tråkig titel så kollar jag först efter en annan bok.


12. Sidantalet, då?

Nej, det gör ingen skillnad.


13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?

Inte nu längre, men när jag var yngre läste jag nästan alltid sista sidan först.


14. Finns det någon bok du läst flera gånger?

Ja, det gör det. T.ex. Skurken i datorn av Margaret Mahy.


15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?

Vem har inte tappat en bok på foten? Annars så har jag ju gått in i saker för att jag gärna går och läser samtidigt... men jag brukar gå in i saker även utan bok så.


16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?

Låt mig citera mig själv, "MINA böcker!"


17. Tar du med dig boken du läser på toa?

Japp!


18. Just det, läser du i badrummet?

Enbart om jag är på toa, vill ju inte dränka eller tappa tandkräm på boken.


19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Den här bloggen är väl ett ganska bra svar på det. Jag för dessutom tabell över alla mina böcker och skriver in ett omdöme efter att jag läst dem.


Kommentarer
Postat av: Ferhat

Hej på dig!



Vad ska du bli i framtiden?

Kommentera i min blogg



Ha en bra dag! :)

2008-11-17 @ 14:39:07
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Noémi

Vad kul att du gjorde den! :) Det är så roligt att läsa om andras läsvanor (läskultur?).

2008-11-17 @ 17:12:03
URL: http://canillion.blogg.se/
Postat av: Snöfrid

Noémi: Så sant som det är sagt! :)

2008-11-17 @ 17:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0