Enkät om läsning

Hittade denna "lilla" läsenkät hos Vixxtoria och självklart måste jag göra den! ;)

  


1. Varför läser du? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?

Jag läser först och främst för avkoppling och skoj, men ibland så kan jag helt enkelt vilja veta mera om något.

  

2. Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier...

Fantasy är min favoritgenre. Men kan läsa både science fiction, skräck, ungdomslitteratur osv. Det beror lite på mitt humör.

  

3. Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1 - 3 titlar)

Högt spel av Fiona Kelly

Krock med det förflutna av Deb Loughead

Locke Lamoras lögner av Scott Lynch

  

4. Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?

Man ska väl aldrig säga aldrig, men dystopier kan jag inte tänka mig att jag någonsin kommer läsa... de verkar helt enkelt tråkiga.

  

5. Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?

Jag fick faktiskt precis syn på en på sf-bokhandelns hemsida. Nekropolis av Tim Waggoner, den väckte min nyfikenhet.

  

6. Säg en riktigt bra bok, som du har läst!

Hm... svår fråga. Molly Moons fantastiska bok om hypnos av Georgia Byng, den tyckte jag väldigt mycket om.

  

7. Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?

Eftersom jag inte gillar att läsa under tidspress så lånar jag normalt sett aldrig böcker. Får en del i present, annars så köper jag de flesta. Oftast från adlibris eller sf-bokhandeln, men ibland blir det från antikvariat osv.

  

8. Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?

Ingen aning om hur många hyllmeter. Men, bortsett från mina barnböcker, så äger jag 1 133 stycken böcker just nu (jag för tabell över de).

  

9. Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?

Farsan läste för mig när jag skulle sova.

  

10. Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll.

Varje kväll.

  

11. Kommer du ihåg vad man läste för dig?

Jag hade tre favoritböcker som han fick läsa om och om igen. Buhuerna av Simon Stern, Måns och Mari från vår till vinter av Kaj Beckman och en som handlade om en liten skogs-/hasselmus som samlade nötter, krasse mm. Det var en liten "pixar"-bok (eller vad de kallas).

  

12. Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?

Min brorsdotter mest (när hon ska sova), men även min kusin ibland...

  

13. Vad läser du då?

Det varierar. Senaste boken jag läste för min brorsdotter var Dalslandsdeckarna tror jag, när det kommer till min kusin så var det nog någon av mina egna noveller.


Kommentarer
Postat av: Fia

Det var en pixibok! =)

2009-08-21 @ 18:49:10
URL: http://www.boktimmen.blogspot.com
Postat av: Vixxtoria

Intressant att du inte gillar dystopier, men gillar SF. Det finns ju annars ganska gott om dystopier i den genren (jag är ingen jättestor SF-läsare, men det jag läser med mest behållning i den genren är nog just det som brukar kallas som dystopier, faktiskt).



Måns och Mari älskade jag också som liten. Jag hade den inte själv, men vi lånade om boken måååånga gånger på biblioteket!

Postat av: Snöfrid

Fia: Javisst, det heter de ju! ^^



Vixxtoria: Jo, jag vet. Det skapar lite "problem" ibland när jag letar efter en bra sf... kan vara ganska svårt att hitta en som passar mig i smaken. :P

Roligt att du oxå gillade den boken! :)

2009-08-22 @ 12:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0