Bokrecension - Krigarhjärta

 

Krigarhjärta

Henrik Larsson


Nioårige Eriks liv tar en dramatisk vändning när den lilla by han lever i skövlas av ett krigarfölje. Han tas till fånga och förs som slav till ett stenbrott i det främmande och varma Söderland.
Åren går och Erik växer sig allt starkare. Långsamt börjar han förstå att han inte bara är en vanlig bondpojke, utan att ödet har något betydligt större i beredskap för honom…


Jag hade lite svårt att verkligen komma in i den här boken. Det var en bra berättelse, men det kändes ändå inte fängslande. Men jag fortsatte envist att läsa, fast besluten att jag skulle igenom boken och tur var det! Spänningen satte äntligen igång och jag kände hur boken började sluka mig i samma takt som jag slukade den, sida för sida och ord för ord.
Det är en annorlunda fantasy med sin avsaknad av magi. Detta och den alltigenom fascinerande och välskrivna berättelsen får boken att stå ut i sin genre. Det ställs en hel del frågor vilka håller nyfikenheten pigg och vaken.
Trots att mina svårigheter att först känna mig riktigt fängslad av boken så är det en speciell och ganska mysig berättelse som jag tycker är värd att läsa. Medeltidsandan och avsaknaden av magi ger den en lite mer realistisk känsla.
Själv ska jag nu snällt vänta in del två.

Betyg: ***

Kommentarer
Postat av: Johan

Kul att den är annorlunda. Det låter ju nästan annars, när man läser förlagets beskrivning, som om de ansträngt sig för att få den att framstå som standardfantasy 1A.



//JJ

2009-01-30 @ 16:37:05
URL: http://vetsaga.se/
Postat av: Snöfrid

Johan: Jo, jag trodde den var en standardfantasy när jag fick den. Men jag märkte klart skillnaden när jag läste den. :)

2009-01-30 @ 20:54:47
Postat av: Emelie

Har viljat läsa den ett tag, bra att den ska vara spännande efter ett tag iallafall :)

2009-02-05 @ 15:27:49
URL: http://bokbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0