Vanlig bokhandel eller nätbokhandel?

Läste detta inlägg hos snowflakes in rain och det fick mig att tänka på skillnaden mellan priserna på böcker i verkliga bokhandlar jämfört med nätbokhandlar.


Varför i hela världen ska böcker vara så mycket dyrare (oftast) i bokhandeln än på exempelvis adlibris?

För er som varit inne på adlibris någon gång så vet ni ju att en pocket där ligger på runt 39 kr (och jag brukar köra med ekonomifrakt - fraktfritt, vilket gör det hela väldigt billigt) jämfört med många bokhandlar som kör med det där bokstavssystemet, A kostar minst osv. A ligger ju då ofta runt kanske 50 kr och inte är det ofta jag hittar en pocket som faktiskt är i den prisgruppen.

Så nu undrar jag, hur kommer detta sig egentligen? Inte kan det väl vara så att det är så mycket dyrare för en bokhandel att köpa in böckerna än nätbokhandeln. Möjligheten jag ser är att själva bokhandeln kostar mera i drift än en sida på nätet.

Men då kommer jag till nästa funderare, tjänar de verkliga bokhandlarna mer då? För jag väljer oftast att köpa boken på det billigaste stället och jag kan tänka mig att jag inte är ensam om att göra så.


Tro nu inte att jag är emot bokhandlar, det är jag verkligen inte! Jag älskar riktiga härliga bokhandlar. Där man kan vandra omkring bland hyllorna, omgiven av böcker som bara ber om att få följa med hem och bli lästa.

Finner det bara lite tråkigt med priserna ibland...


Kommentarer
Postat av: Maria

Ja, en vanlig bokhandel kostar mer i drift än en nätbutik.

2009-06-12 @ 17:10:24
URL: http://www.vildvittra.se/bokblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0