Bokfrågornas ABC - del 1

Lilla O har startat sin Bokfrågeutmaning och först ut är bokstaven A, alfabetisk ordning.


Bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
Det här kanske låter underligt, men Vem är vem i nordisk mytologi? Därför att asagudarna på ett sätt får mig att tänka på de gamla grekiska gudarna.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Gayle Formans bok Om jag stannar. Mia, huvudkaraktärens pojkvän heter Adam och är punkare.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
Borträknat alla små pixi-böcker så minns jag att min farsa hela tiden fick läsa Måns och Mari – vår till vinter och Buhuerna. Jag älskar verkligen de böckerna.
Då jag inte har några barn så nej, det har jag inte. Har inte heller läst de för någon annan vad jag vet om.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
Den första boken som dyker upp i mitt huvud är Damernas detektivbyrå, vilket nog också när jag tänker efter är den enda bok som utspelar sig i Afrika av de jag läst.


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Måns och Mari måste jag läst hur många hundra gånger som helst. Försöker sälja in den till mina grabbar, men de är lite små. Vi "pratläser" lite och tittar på bilderna. Speciellt den med påskrisen på torget brukar de gilla och demonstrationen på första maj. Väldigt mycket 70-tal...

2009-11-26 @ 21:09:44
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Snöfrid

Lilla O: Den är en riktigt härlig barnbok :) roligt när de yngre oxå tycker om den! Fast jag kanske oxå borde räknas till "de yngre".

2009-11-28 @ 18:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0