Bokrecension - Apelsinflickan


Apelsinflickan

Lena Kallenberg


Signe växer upp på ett barnhem i Stockholm. Hon får arbete som piga men rymmer från sin husbonde och söker efter sin far. »Du ska inte bli en apelsinflicka«, ekar fars röst inom henne. Nej, hon vill inte sälja sig till män på krogar och bakgator som väninnan Alice gör. Men hur ska en ung kvinna klara sig när människor står i kö för arbete i de nya fabrikerna?

Boken liknar på vissa sätt en biografi där vi får följa Signe i sina försök att skaffa sig ett ”ordentligt liv”.
Det var både roligt och intressant att få läsa om ett 1800-talets Stockholm och det liv många, framförallt flickor, levde på den tiden.
Ibland blev det dock så mycket att ta in att jag kände mig tvungen att lägga ifrån mig boken. Men trots detta så tyckte jag väldigt mycket om boken och jag vill verkligen rekommendera andra att läsa den, varken ni brukar läsa den här sortens litteratur eller inte.
Om någon svenskalärare läser den här recensionen så kanske det vore en idé att ta med den på läslistan i skolan?

Betyg: ****

Kommentarer
Postat av: AF

den ska jag läsa :) tack för tipset!

2009-11-09 @ 19:19:33
URL: http://actingfoolish.blogspot.com
Postat av: Snöfrid

AF: Det var så lite, roligt att du vill läsa den ^^

2009-11-10 @ 13:21:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0