Bokrecension - Locke Lamoras lögner


Locke Lamoras lögner

Scott Lynch


»En vacker dag, Locke Lamora, kommer du att ställa till det något så praktfullt, så ärelystet, så överväldigande att himlen kommer att lysas upp och månarna börja snurra och gudarna kommer att skita kometer av fröjd. Och jag hoppas att jag kommer att vara kvar så att jag får se det.«
»Inte då«, sa Locke. »Det kommer aldrig att hända.«
Den föräldralöse Locke Lamora växer upp till den skickligaste lurendrejare som någonsin skådats. Som en av gentlemannarövarna stjäl och bedrar han med en oförskämd lätthet. En bra kupp tar tre månader att planera, tre veckor att repetera, tre sekunder att vinna eller förlora – det är hans motto. Men så en dag går han ett steg för långt och dörren till hans eget helvete öppnas.

En riktigt välskriven berättelse med mycket spänning och känslor. Den gav mig en stark känsla av verklighet, som att smygläsa någons dagbok från förr.
Till en början var jag lite skeptisk mot all detaljbeskrivning. Det kan lätt bli för mycket, men det gick aldrig över gränsen och jag slukade istället varje liten detalj med stor förtjusning.
Boken är härlig och scenariot såg för mig ut som en parallell värld till Venedig. Om ni tycker om fantasy så vill jag absolut rekommendera den här boken. Själv ska jag vänta på att nästa del kommer ut i pocket.

Betyg: ****

Kommentarer
Postat av: Lotta

Ah, den här boken står och väntar i min bokhylla - köpte den på någon rea för en 50-lapp. Får flytta upp den några platser på min "att-läsa-lista" nu då ;)



Kram

2009-09-01 @ 23:47:06
URL: http://deliquate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0