Ondvinter av Anders Björkelid



Ondvinter
Anders Björkelid


Tvillingarna Sunia och Wulf har vuxit upp med sin far i en liten fredlig bondby.
En dag ändras allt i ett slag. En märklig kyla sprider sig över trakten, stora vargspår syns i snön runt boningshusen och ryktet går att galgmän synts i skogarna.
Kylan tränger in överallt, även i människornas hjärtan och sinnen. Till slut tvingas Sunia och Wulf fly för sina liv.
De träffar den gåtfulla Bergsfrun och plötsligt ställs de inför en ny verklighet - en där de tillhör ett märkligt folk, bundna av Traditionen och Rytmen, sammanlänkade genom Blodet.


Detta är en välskriven bok med ett språk som tycks rinna lätt genom hela berättelsen. Det är en härlig spänning genom större delen av handlingen och som läsare rycktes jag snabbt med i tempot.
En typisk fantasy - det goda mot det onda, dock verkar det onda vara mer av ett element än en verklig person.
Språket i boken påminde mig om Rowlings sätt att skriva och jag tror att om man gillade hennes böcker om Harry Potter kan nog den här tilltala.
När jag läste boken fick jag känslan av att den först och främst är skriven till ett barn, men det är inget negativt i det. Bra med lite fantasy som inte är så svårsmält, både för de yngre och de som kanske inte läser så mycket.
Om du är i yngre tonåren och vill läsa fantasy så rekommenderar jag absolut den här boken!

Betyg: ****

Kommentarer
Postat av: Amelie

Kul att du gillar den! Nu har man något att se fram emot när jag ska läsa den ;)

2010-02-23 @ 16:18:57
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: Marita

Jag har inte heller läst boken ännu och ser fram emot en bra fantasy-stund.

2010-02-23 @ 17:15:03
URL: http://maritasbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Fia

Jo det är ju klart en ungdomsfantasy, men personligen så föredrar jag för det mesta lättsammare läsning som ungdomsfantasy. Det kommer bli kul att läsa fortsättningen.. :)

2010-02-24 @ 18:55:11
URL: http://www.boktimmen.blogspot.com
Postat av: Emma

Yngre tonåring är jag nog inte, men är allt nyfiken på den här även om jag velar lite. Gillar egentligen inte bokserier..lyckas nästan aldrig avsluta dem :)



Men jag har börjat på Tamsin precis. Den verkar lovande! :)

2010-02-25 @ 18:19:32
URL: http://boktrad.blogspot.com/
Postat av: Snöfrid

Alltid roligt när ens recensioner blir uppmärksammade, hoppas ni kommer gilla boken lika mycket som jag gjorde! :) Och självklart behöver man inte vara i yngre tonåren för att uppskatta denna. Jag är ju själv äldre ^^



Fia: Ja, det ska verkligen bli kul att få läsa fortsättningen :)



Emma: Så kul! Ja, jag tycker om den. Lite annorlunda fantasy sådär ^^

2010-02-25 @ 19:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0