Avliva en hel vargflock?!

Jag tycker det är rent förskräckligt! Läste i denna artikel att djurparken utanför Höör, i Skåne avlivat hela sin vargflock. De tog sig ut ur sin inhägnad och då beslöts att det var bäst att skjuta dem. Hur kan man ta ett sånt beslut? Det är en djurpark, de ska ha förberedelser för dessa händelser. Jag kan för mitt liv inte förstå varför de inte kunde använda en bedövningspistol eller liknande!

När jag ändå gör ett inlägg om just vargar, varför denna plötsliga tillåtelse till jagande av varg som infördes vid årsskiftet? Vem kom på en så korkad idé egentligen?! Sen att sätta upp en gräns på, jag kommer inte ihåg exakt men ett tjugotal tror jag (?) de gav jägarna tillåtelse att skjuta bort. Trodde de verkligen att den gränsen skulle hållas? Det finns ju så otroligt många människor som av en eller aning anledning skyr vargen. Dessa och jägarna tar ju ett tillfälle som detta med enorm glädje. Det blir ingen jakt av skadade djur, det blir en masslakt!
Jag personligen gillar vargar och tycker inte det finns någon direkt anledning att vara rädd för dem. De håller sig borta från människor. När det kommer till de som håller vargen som syndabock för boskap som blivit dödad osv. så undrar jag om de hört talas om björn? Järv? Det finns fler rovdjur i landet faktiskt! Och det ligger i deras natur att jaga.
Nej, jag tycker inte allt tjat och rädsla för vargen är befogad. Det är överdrivet. Som farsan säger "det är många fler som skadas av hästar än av vargar", tänk på det.


Det här inlägget är en liten parentes här på bloggen och har absolut ingenting med litteratur att göra, what so ever!

Kommentarer
Postat av: Fru E

Jag håller med! Har heller aldrig förstått det här med varghatet. Jag tycker det verkar så irrationellt! Hur många människor skadas inte i viltolyckor årligen då det oftast är älgar och vildsvin som är mest förekommande? Dessutom, varför kan inte fårägare skydda sina djur bättre, om det är det som är det största bekymret? Nej, jag förstår inte alls. Men det finns visst en nyutgiven bok om varghatet och dess uppkomst. Kanske den gör det hela lite mer begripligt?

2010-01-10 @ 13:54:29
URL: http://www.frue.bloggsida.se
Postat av: Snöfrid

Fru E: Exakt! De skyller så mycket på vargen, när den är ett djur som verkligen skyr mänsklig kontakt.

Och jo, fårägare kunde ju faktiskt använda sig av bättre staket och kanske en fårhund? Det är inte så vanligt att vargen ger sig på en flock får om det finns en hund där. Enkel och bra åtgärd tycker jag.

En bok om varghatet säger du? Den har jag faktiskt inte hört något om, måste jag ju ta och kolla upp. Man kan ju hoppas att folk läser och tänker efter lite.

2010-01-10 @ 14:12:25
URL: http://fantasy03.blogg.se/
Postat av: lazy

Vem som kom på den korkade idén = regeringen och Natur"vårds"verket. De har bestämt att det inte får finnas fler än 210 vargar i landet. Jägarlobbyn sade ju det och då fanns det ju inget annat att göra, tydligen. Gissningsvis trodde galningarna i Skånes djurpark att det gällde även inhägnade vargar? Vansinne är det alltihop.

2010-01-10 @ 17:23:32
URL: http://laziestgirlintown.blogspot.com/
Postat av: Fru E

Här är en länk till boken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185849235

2010-01-10 @ 18:45:30
URL: http://www.frue.bloggsida.se
Postat av: Snöfrid

lazy: Inte riktigt klokt. Det så kallade naturvårdsverket måste ju ha missförstått vad de står för... hoppas verkligen det blir ett slut på det hela snart. Annars är väl snart vargen utrotad.



Fru E: Tack :)

2010-01-11 @ 18:14:34
URL: http://fantasy03.blogg.se/
Postat av: Angelika V

Ja, det var konstigt... bedövingspistoler har ju ändå funnits med rätt länge, så idén borde knappast vara främmande för dem..

2010-01-11 @ 20:27:02
URL: http://vittervarlden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0