Blåbärspannkaka med vaniljglass



För ett par dagar sedan fick jag för mig att jag hädan efter ska stå för maten här hemma på lördagar. Vi får väl se hur det går egentligen...
Men idag lagade jag i alla fall mat, som jag lyxade till med glass (man får äta glass till mat på en lördag). Skriver ner receptet ifall att någon är nyfiken.


Blåbärspannkaka med vaniljglass (4 port.)

Ingredienser:
3 ägg
8 dl mjölk
4 dl vetemjöl
½ tsk salt
5 dl färska blåbär
margarin eller smör
socker

vaniljglass

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°C och smörj en långpanna med margarinet.
Vispa sönder äggen lite lätt. Tillsätt sedan hälften av mjölken samt hela mängden mjöl och salt. Vispa till en slät smet och fyll sedan på med resten av mjölken.
Häll smeten i långpannan och häll i blåbären.
Grädda pannkakan ca 30 min eller tills den fått fin färg. Strö över lite socker när pannkakan är färdiggräddad. Skär den sedan i bitar och servera med vaniljglass.
Efter halva tiden i ugnen, ungefär 15 min, så la jag en bit aluminiumfolie över pannkakan för att den inte skulle bli för mörk eller hård på ytan. Men det är självklart en smaksak.


Kommentarer
Postat av: Sara

Gid vad gott!

2010-01-16 @ 20:48:56
URL: http://milktonium.blogg.se/
Postat av: Sara

Gud* :)

2010-01-16 @ 20:49:23
URL: http://milktonium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0