Bokfrågornas ABC - del 4

Bokstaven D:

1. Deckare säljer som smör, inte bara i Sverige. Vem är din favoritförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
Alexander McCall Smith är helt klart min favoritförfattare. Kanske av den anledningen att jag annars inte läser deckare… detta gör även Mma Ramotswe till min favoritperson.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
Svårt, jag har sett och gillat så många. The Importance of Being Earnest av Oscar Wilde är den första jag läst och den tyckte jag verkligen om, fast gillar den nog mer som filmatiserad faktiskt.
Men min favoritpjäs just nu måste nog vara Den röda nejliken. Eller Figaros bröllop. Den första är egentligen en musikal, och Figaros bröllop är från början en opera men jag var och såg den för inte så länge sen när den sattes upp som pjäs. De är helt underbara!

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
True Blood tror jag, eller Damernas detektivbyrå. Jag ser inte på så många tv-serier. Har för mig att jag såg Narnia som tv-serie när jag var liten. Den var också väldigt bra.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
Ondvinter av Anders Björkelid. Håller på att läsa boken just nu. Den handlar om två syskon som förlorar sin far och får lära sig att allt inte är vad det ser ut att vara. Jag vill inte berätta för mycket för de som inte läst den. Kommer en recension framigenom.


Originalet hittas hos Lilla O som vanligt.


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Figaros bröllop är bra. Verkar spännande med en teateruppsättning.

2010-01-10 @ 11:26:08
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Snöfrid

Lilla O: Ja, den var väldigt bra gjord. Har inte sett den som opera, men som pjäs och komedi var den riktigt rolig :)

2010-01-10 @ 13:04:12
URL: http://fantasy03.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0