Läsplattor, det nya litterära?

Läsplattor dök ju upp på marknad för ett tag sen och många kanske tänkte som jag gjorde då, en rolig grej men knappast bestående. Men se nu börjar efterfrågan på läsplattor öka. Sakta, men säkert.
Det är en rätt smart och kul pryl för oss bokmalar egentligen. E-böcker blir mer och mer populära, bl.a. för att de i snitt är billigare än pappersutgåvorna. Läsplattorna gör att man nu kan läsa sina e-böcker var man än befinner sig. Det behövs inte längre någon klumpig dator.
För min egen del föredrar jag helt klart pappersutgåvor. Jag tycker helt enkelt de är trevligare och känns mer "äkta". Men visst, jag diggar ändå läsplattorna. De är rätt häftiga och om jag läste e-böcker i större utsträckning skulle det absolut finnas med på min önskelista. Men i längden gillar jag inte riktigt grejen med att läsa långa texter på en skärm, om inte annat så ger det mig huvudvärk och jag sitter redan vid datorn så mycket att det räcker och blir över.
Men vem vet, kanske läsplattan blir det nya litterära? Kanske det blir årets julklapp för bokmalar?


Kommentarer
Postat av: Veronika

Skulle vara intressead av en sån om jag kunde läsa all min kurslittertur där, eller om jag var på resande fot mycket. Men hemma i mysfåtöljen är det pappersböckerna som gäller. Den upplevelsen går inte att slå.

2010-01-10 @ 15:00:41
URL: http://pocketprinsessan.wordpress.com
Postat av: Maria

Ang. huvudvärk så ska läsplattorna inte alls vara som skärmar. Inget jobbigt ljus och sådär, utan rätt likt att läsa på papper. :)



Jag kommer att skaffa en när de har blivit lite billigare och bättre.

2010-01-10 @ 22:42:27
URL: http://www.unt.se/bokbloggen
Postat av: Snöfrid

Veronika: Ja, kurslitteraturen kunde ju vara smart att använda en läsplatta till. Det hade jag inte tänkt på :) Men som du säger, "riktiga" böcker finns det nog inget som slår.



Maria: Okej, det är ju bra. Lite jobbigt annars om man ändå inte kan läsa särskilt länge. Men jag föredrar nog ändå känslan av ett original i papper. ^^

Men det kan ju som sagt vara en smart sak att ha. Om inte annat får man med sig mycket fler böcker på semestern utan någon större plats.

2010-01-11 @ 18:24:08
URL: http://fantasy03.blogg.se/
Postat av: Angelika V

Jag tror inte att jag skulle kunna läsa på en sån... skrivaren funkar inte här hemma så jag har fått läsa allt kursmaterial i skolan på datorn. tar betydligt längre tid än vanligt för mig att läsa på skärmen och jag får nackvärk, huvudvärk och blir alldeles grusig i ögonen!

Jag har faktiskt t.o.m. svårt att läsa alltför långa blogginlägg ibland!

2010-01-11 @ 20:30:17
URL: http://vittervarlden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0