Kära Edda av Elen Fossheim Betanzo



Kära Edda

Elen Fossheim Betanzo


Projektet. Karla och jag har ett projekt ihop. Vi ska ta reda på allt om kärleken. Vad förälskelse är. Karla är ju egentligen redan störtkär i Steinar. För det är hon väl? Deras förhållande tar ju aldrig slut, hur mycket de än bråkar. Då måste det väl vara kärlek, eller?
Jag har aldrig varit med om att känna så där som Karla verkar känna för Steinar, det måste jag erkänna. Aldrig varit i närheten ens. Jag känner ingenting. Så vi kan egentligen säga att det är Karla som är mentorn här, medan jag är eleven som försöker lära mig något nytt.
Jag vill lära mig att älska någon.


Det är en intressant och annorlunda ungdomsroman om en tjej som försöker lära sig om kärleken. Med en osäkerhet och aningen skeptisk inställning söker hon efter svar.
Vad är kärlek? Hur vet jag om jag är kär? Dessa är två av de frågor som återkommer i texten. Något jag tror de flesta någon gång funderat över.
Där finns också en bakgrundshistoria, om hennes mormor och att det skulle vara hennes fel att mormodern dog.
Boken bygger i stort på känslor så som kärlek, förvirring och rädsla. Är jag kär? Tänk om jag inte kan älska? Var det mitt fel?
Den  är helt klart skriven för tjejer och passar nog bäst för fjorton år och uppåt. Yngre tror jag kan ha lite svårigheter att förstå djupet i texten och frågorna.
Men det är en väldigt bra berättelse. Den väcker tankar och när jag väl började läsa kunde jag inte lägga boken ifrån mig.

Betyg: ****

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0