Mörkermannen av Unni Lindell



Mörkermannen

Unni Lindell


I den vackra sommarkvällen bryts lugnet tvärt i höghusområdet utanför Oslo, då en kvinna knuffas ut från sin balkong på sjunde våningen. Att det rör sig om mord råder inga tvivel om, för flera personer har blivit vittnen till händelsen. Frågan är vem som ville den ensamma kvinnan illa?
Kriminalkommissarie Cato Isaksen får hand om utredningen och tvingas än en gång samarbeta med nya kollegan Marian Dahle, hon som är lika envis som Cato själv och som vägrar respektera regler och bestämmelser.
Samtidigt inte långt från Oslo, försöker den sommarjobbande unga kvinnan somna i sitt enkla rum på campingplatsen. Men hon anar någons närvaro, någon som iakttar henne genom ventilationsluckan uppe på taket…

Mörkermannen heter kriminalromanen, inget bra namnval enligt min åsikt.
Jag hade förväntat mig en bättre kriminalroman efter att ha läst andras recensioner. Boken når aldrig upp till fängslande och gastkramande som hennes tidigare böcker tillskrivs. Det är lätt att lägga ifrån sig boken och göra något annat en stund, något som aldrig sker när jag läser en bra bok. Möjligen hade jag lättare kommit in i boken om jag läst en tidigare bok i serien . Då kanske jag förstått karaktärerna tidigare.
Tyvärr blev jag besviken på boken. Jag upplevde den som barndeckare för vuxna. Mörkermannen får ändå godkänt för den är välskriven och bitvis rolig, men inte spännande.

Betyg: ***
Gästrecensent: Snowstorm


Kommentarer
Postat av: M i c k a

är det en av hennes nya böcker? :D

2010-04-07 @ 02:35:07
URL: http://nintendoo.blogg.se/
Postat av: M i c k a

den måste jag kolla upp :D älskar hennes böcker.

2010-05-18 @ 23:48:40
URL: http://nintendoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0