I den akademiska garderoben av Anna-Clara & Caroline Olsson


I den akademiska garderoben
Anna-Clara Olsson & Caroline Olsson


Sexuell läggning och könsidentitet har en undanskymd plats i högskolan och i den utbildning och forskning som bedrivs där. I antologin ”I den akademiska garderoben” belyser tio forskare och praktiker svensk högskoleutbildning och forskning utifrån ett kritiskt perspektiv och granskar den normerande heterosexualiteten. Såväl teoretiska som yrkesförberedande utbildningar diskuteras utifrån kvalitet och framtida yrkesroll. Läs om hur den heterosexuella normen påverkar ämnen som teknik, medicin, psykologi, kultur och pedagogik.

Den här boken snubblade jag över när jag letade kurslitteratur på universitetets bokhandel. Jag tyckte den var intresseväckande och beslöt mig för att läsa den.
De senaste åren har hbt-frågor blivit mer framstående i media och samhället. Vi har blivit mer öppna. Men tyvärr råder fortfarande stor okunskap inom ämnet – till viss del för att många människor helt enkelt inte vill veta – och detta bl.a. tror jag leder till diskriminering, varken den är menad eller inte.
I den här antologin tas just detta upp på ett förklarande och lättförstått sätt. Jag tror det skulle vara lärorikt för många att läsa och få en inblick i hur det ligger till. Boken är väldigt intressant och jag rekommenderar den verkligen, oavsett som kurslitteratur eller bara för lära sig mera om hbt och den heterosexuella normen i främst utbildning men även i samhället.

Betyg: *****


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0