Hundöron eller bokmärke?

Choklad. Det tillhör en av de saker jag aldrig äter samtidigt som jag läser. Eller munkar. Det skulle jag heller aldrig äta under tiden jag läste en bok. Fläckar och märken, det är verkligen inte något jag uppskattar i mina böcker. Jag är rentav allergisk mot det. Böcker ska, enligt mig, behandlas med omsorg och försiktighet. Respekt. Rena, hela vita blad. Utan kladdig choklad eller kletig sockersmörja. Bokmärken istället för hundöron. Inga knäckta ryggar.
Hur ser ni på det? Hundöron eller bokmärken, vad väljer ni? Har ni några matregler angående läsning?


Kommentarer
Postat av: Amelie

Jag är väääldigt försiktig med mina böcker. Får de den minsta repa blir jag irriterad på den i all evighet. Ungefär. Hundöron skulle aldrig falla mig in. Därför blir jag ofta besviken när jag får tillbaka en bok jag lånat till en kompis, som inte alls är lika omhändertagande.

2011-01-25 @ 16:34:41
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: agnes och katja

Det blir mest bokmärken men bara ibland ibland ibland så kan jag vika ett litet litet hundöron. Oftast lägger jag boken uppslagen men det är inte så smart när man läser pocket! Jag brukar inte ta några risker när det gäller ätliga saker. Men det är gott med en kaka när man läser. Det blir ju bara spår av smulor efter en kaka, så det brukar jag äta! Fin blogg! Gå gärna in på våran och läs om böcker!

2011-01-25 @ 16:45:29
URL: http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com
Postat av: Maria Tomsby

Smågodis och hundöron i pocketböcker, men bara om det är mina egna böcker:)

2011-01-25 @ 21:21:22
URL: http://www.1av3.se
Postat av: Boktokig

tack snälla för den vänliga kommentaren!!!



Inga hundöron här!! Aldrig någonsin!!!

Matregler har jag inga. Äter gärna choklad när jag läser. Men ser till att jag inte smutsar ner boken.

2011-01-26 @ 20:53:55
URL: http://boktokig.blogspot.com
Postat av: BlueRain

Jag kör istället med stilen att det ska synas om en bok är älskad!

Jag undviker givetvis kladd i närheten av mina böcker, men mina favoritböcker (som jag läst hundratals gånger) har ändå inte lyckats klara sig helt utan fläckar, hundöron eller brutna ryggar. Faktaböcker skriver jag gärna själv i! Hittar man en faktabok i min hylla där inget är skrivet, där ryggen inte är bruten etc. gillade jag den förmodligen inte alls! :-P

2011-01-26 @ 21:57:09
URL: http://bluerainwicca.blogspot.com/
Postat av: Angelika V

Jag (Angelika eller Vittran Tika) är BlueRain förresten, glömde ändra mina uppgifter ... har ju flera bloggar :-P

2011-01-26 @ 21:59:51
URL: http://vittrantika.wordpress.com/
Postat av: Frida

Jag själv skulle inte ens kunna göra ett bokmärke i mina egna böcker eller låneböcker! Man liksom förstör boken på något sätt!... Bokmärken är också så personliga! :D

2011-01-27 @ 22:03:12
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Dr M

Jag accepterar att böcker slits när de blir lästa, särskilt om det gäller pocketböcker, som sällan är så värdefulla för mig eller dyra i inköp att jag inte i värsta fall kan ersätta boken om det skulle bli nödvändigt. Men det betyder inte att jag tycker att det är acceptabelt att misshandla böcker. Hundöron skulle jag absolut aldrig göra i böcker, och knäckta ryggar är det värsta jag vet (men tyvärr nästan omöjligt att helt undvika på vissa pocketböcker av möjligen tvivelaktig kvalitet). Jag försöker undvika att sätta fläckar i böcker och är noga med att torka av mina fingrar -- och mycket kladdiga saker äter jag inte tillsammans med en bok. Några absoluta restriktioner har jag däremot inte. För mig tillhör det läsupplevelsen att kunna sitta med boken och en kopp kaffe eller te, ett glas whisky, en bit choklad, eller vad det nu må vara. På samma sätt vill jag kunna ha en bok med mig och accepterar att den blir sliten av att ligga i min väska, även om jag i möjligaste mån sätter plastfodral på den för att minimera slitaget.



Det gäller mina egna böcker. Med lånade böcker är jag förstås mer noga, och förväntar mig också att andra är försiktiga med böcker de lånar av mig.

2011-01-27 @ 23:31:39
Postat av: Snöfrid

Roligt att se hur olika åsikter alla har! Och att alla, oavsett hur vi behandlar våra egna böcker, verkar vara rörande överens om att man är extra försiktig med lånade böcker.

Jag har själv fått tillbaka en utlånad bok en gång med bruten rygg och det gjorde mig så ledsen. Det är för mig helt obegripligt att lämna tillbaka en bok i sämre skick än när jag lånade den.



Tack för alla era fina och trevliga kommentarer! :)

2011-02-10 @ 17:31:09
Postat av: Hanneles bok-paradis

Boknärle ska det vara.

2011-02-18 @ 13:01:41
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0