Innan jag dör av Jenny Downham

Innan jag dör
Jenny Downham


Sextonåriga Tessa har leukemi och vet att hon ska dö. Vad ska hon göra under de månader hon har kvar? Hon har ju så mycket som hon inte har hunnit med. Så hon gör upp en lista över saker hon vill göra och uppleva innan hon dör. Högst upp på listan står att vara tillsammans med en kille.

Det första ordet som dyker upp i huvudet när jag ska beskriva denna bok är bittersweet. För hela berättelsen är just det, söt men med en sorts bitter smak som hela tiden finns där i bakgrunden.
Jag tyckte väldigt mycket om den redan från första början. Den var inte alls lika tung som jag först var rädd för när jag började läsa. Författarinnan har ett enkelt sätt att beskriva detaljer på och vikten läggs aldrig på något oväsentligt. Man vill både skratta och gråta samtidigt när man läser denna.
Varken man gillar den här typen av böcker eller inte så tycker jag man ska ge denna en chans. Det är en bok för sig som förmedlar starka känslor och faktiskt stor livsvilja.

Betyg: ****


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0