Bokmässan post-apocalypse

Då var man hemma från en lång litterär helg i Göteborg. Trots att ha blivit träffad av både en och annan näsknäckande ryggsäck samt varit tvungen att använda mig av indianhopp för att undvika bli överkörd av hälskavande barnvagnar, storlek extrem, så har det varit riktigt roligt. Med erfarenhet från tidigare bokmässor så lyckades jag till stor del även undvika de lämmeltåg som brukar skapas på diverse platser i de långa gångarna.
 
En komplimang till de som stod for utformandet av detta års tillställning då de flesta intervjuer inte var vända ut mot gången - något som förut skapat rejält trafikkaos på sina platser när den enda rörelsen i en korsning är inåt, mot den stillastående kärnan - utan faktiskt hade sina egna små "rum", med ett flertal sittplatser för intresserade åhörare. Där fanns även flera mysiga små vilorum ifall man behövde en paus.
 
 
Här ovan presenterar bl.a. Mats Strandberg och Sara Bargmark Elfgren - författarna bakom Engelsfors-triologin - deras senaste projekt. Den populära bokserien ska nämligen bli serie! Ni kan läsa mer om detta fenomenala fenomen här.
 
Personligen blev det inte så jättemycket inköpt på bokmässan i år. Jag fick faktiskt boken Den vita katten skriven av Holly Black vilken delades ut av ett gäng leende tjejer klädda i röda handskar vid B. Wahlströms monter. Trots att jag har flera böcker som behöver läsas ut (och recenseras) först så kunde jag inte hålla mig, utan dök rakt in i denna på bussen hem. Än så länge tycker jag den är väldigt bra!
Jag tog även en sväng förbi Atrium förlags monter - ett för mig nytt, men väldigt trevligt litet bokförlag som jag tycker ni ska kolla upp om ni inte redan gjort det - och fick med mig ett ex av Jenny Valentines nya novell Tio stationer. Denna är som en kort fortsättning på Hitta Violet Park vilken jag recenserat här.
Förutom dessa två böcker köpte jag faktiskt inget mer till mig själv förutom en Lord of the Rings-kortlek från Science Fiction Bokhandeln. Men jag köpte däremot de tre första deckarromanerna av Ann Rosman till min käre far. Lyckades få alla tre signerade och det uppskattades varmt. Ni hittar recension av Mercurium, Ann Rosmans fjärde roman, här.
 
Som avslutning på detta inlägg tyckte jag citatet på min ena kasse passade perfekt; "Lyllo mig! Här går jag med en kasse full av pocketböcker."

Kommentarer
Postat av: Tika Ewenson

Låter som du haft en riktigt bra helg :-)

2012-10-01 @ 14:13:35
URL: http://tikansskriverier.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0