Bokfrågornas ABC - del 2

Bokstaven B:

1. B som i böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?
Jag köper i stort sett alla böcker som jag läser. Ibland kan jag få några, men lånar gör jag inte. Tycker om att äga böckerna och inte läsa under tidspress.
Köper främst nya då jag föredrar känslan av att vara bokens första ägarinna ;) Men det händer att jag köper begagnade. Då ska de dock vara i extremt fint skick. För det mesta är de enda böckerna jag köper begagnade sådana som Fem-böckerna eller gamla första upplagor av klassiker som Oliver Twist eller En världsomsegling under havet.
Jag samlar ju på Fem-böckerna bl.a. annars vet jag inte om det är några böcker som jag måste äga. Tycker om att äga böcker.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.
Processen av Franz Kafka. Jag tyckte inte om boken, den var väldigt underlig och saknade poäng. Kommer ihåg att jag svor på att aldrig någonsin läsa en till bok av Kafka… men det kan ju hända att jag gör ändå när jag blir äldre. Fast chansen är nog försvinnande liten.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.
Jag har väl den allmänna uppfattningen att fin litteratur är typ klassiker, skrivna av exempelvis Charles Dickens eller Oscar Wilde.
Sen räknar jag väl in chick-lit, framför allt riktig tantsnusk och harlequin, till den mindre fina litteraturen.
Vet inte riktigt varför jag tänker så här. Det känns bara självklart, men samtidigt tycker jag att man är lika litterär vare sig man läser tantsnusk eller klassiker. Dock i olika klasser.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?
En del biografier blir det, men jag väljer väldigt noga vilka jag vill läsa. En favorit är Vingklippt ängel. Den handlar om en tjej som hamnar snett i livet och försöker komma på fötter igen.
Jag vill gärna läsa Marilyn Mansons biografi för skojs skull. Är lite nyfiken på den, bl.a. då den fått så intressanta recensioner av många. Sen kan jag absolut vara utan Carolina Gynnings biografi.
”Fejkbiografi” tror jag inte att jag har läst någon och har därför inget direkt tycke om det.


Det är Lilla O som håller i detta.


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Vingklippt ängel är riktigt bra, har inte läst något mer av Berny Pålsson dock. Tantsnusk är intressant, tror att jag ska ha med gubbsnusk på G. ;-)

2009-12-13 @ 22:25:23
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0